Dela sidan:

Black Ops 4 heter den nya uppdateringen från tv-spelet Call of Duty. Det är den som Peter Stormare gör reklam för. I en humoristisk film på nästan tre minuter spelar den svenska skådespelaren "The Replacer" – inhopparen som sköter det dagliga livet för de som hellre vill spela.

En av de, som enligt filmen, tycks vara uppslukad av spelet är USA:s president Donald Trump. Peter Stormare sitter nämligen på hans plats i det ovala rummet och sköter ruljangsen åt honom. Han sköter även uppgiften att trycka på den imaginära "röda knappen", även kallad nuclear button.

Kampanjen är skapad av Activision och 72andSunny.

Spelreklamen har ökat kraftigt i år
I tv, på radio, i tunnelbanan. Den som vill vara ifred från spelreklamen får gå i ide. När den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet var det nog många som trodde att spelreklamen skulle minska. Men så är inte fallet – snarare tvärtom. Enligt siffror från Kantar Sifo, som DN tagit del av, ökade annonsköpen bland spelbolagen med 30 procent i januari, jämfört med samma månad året innan.

– Man kan konstatera att det tyvärr funnits lite felaktiga förväntningar på den nya spellagen vad gäller volymen av marknadsföring, eftersom lagen snarare reglerat innehållet, säger Dersim Sylwan, Sverigechef på Kindred där bland annat Unibet ingår, till DN.

För några veckor sedan gjorde Resumé insikt en större kartläggning av spelreklamsmarknaden. Då visade det sig att reklaminvesteringarna för spelbolag i Sverige ökat från 3,8 till 6,6 miljarder kronor – bara mellan 2016 och 2018. Rizk.com var den som ökat sina investeringar mest, med 41 128 procent. Därefter kom Ninja Casino, vars ökning bestod av 10 880 procent.

LÄS MER: Spelbolagen som ökat sina reklaminvesteringar mest – 6,6 miljarder i potten

LÄS MER: Trots nya lagen – spelreklamen har inte förändrats alls

LÄS MER: Spelbolagen lägger 30 procent på reklam – kan de hålla fast vid detta?

Alex och Sigges podd bryter mot lagen
Konsumentverket slår fast att Alex Schulman och Sigge Eklund bryter mot lagen när de gör reklam för ett nätcasinobolag i avsnitt 349 av sin podd. Där spelar Alex Schulman på sajten – och vinner. Då säger Sigge Eklund bland annat "Nämen, du behöver ju inte jobba. Du kan ju bara spela."

KO slår fast att podden på ett "osakligt och obalanserat sätt" överdrivit vinstchanserna och skapat ett intryck av att det går att leva på vinsterna från kasinot. Det skriver Dagens Nyheter.

Det är Perfect Day Media som gör podden och nu har de fram till den 12:e mars på sig att komma med ett yttrande.

ABC säljer slut på reklamplatser under Oscarsgalan
Inför det 91:a Academy Awards, som går av stapeln på söndag klockan 20:00 (lokal tid, Los Angeles) är reklamspottarna nu helt slutsålda på tv-kanalen ABC. Bland annonsörerna finns Budweiser, Cadillac, Google, Hennessy, IBM, McDonald's, Rolex, Samsung, Verizon och Walmart. Det skriver Adage.

Twitter testkör konversationer med ny design
Konversationerna på plattformen ska bli tydligare – det meddelade Twitter redan i oktober. Ny kommer en av de första förändringarna som ska se till att målet blir verklighet. Twitter lanserar nämligen ett betatest för den nya konversationsdesignen. Syftet är att testa vad som fungerar och få feedback från testanvändarna. Det rapporterar The Verge.

Google väljer en partner i WPP
Det är Googles navigeringsapp Waze som slutit ett nytt avtal med byrånätverket WPP. Partnerskapet med Waze kommer att ge WPP tillgång till programvaran så byråera i nätverket kan hitta och kontrollera kunder. Dessutom hoppas WPP kunna hjälpa Waze att utveckla nya annonsformat och förbättra annonsernas kvalitet. Det skriver Digiday.



Dela sidan: