Dela sidan:

Årets stjärnvarumärke är en tävling ledd av undersökningsinstitutet YouGov och trendanalytikerna Indikat. För att vara med och tävla måste varumärkena uppfylla fem kriterier: marknadsledande, synligt i media, kreativt och belönat, internationellt och snabbväxande.

När de tävlande väl är utsedda mäts vilket varumärke som ökat sina resultat i YouGovs dagliga varumärkesmätning BrandIndex.

2018 var Samsung det varumärke av de tävlande som allra mest stärkte sitt BrandIndex, därför utses man till Årets stjärnvarumärke.

– Vi ser i vår data att Samsung förbättrat sig på samtliga imagedimensioner som bygger upp det totala indexvärdet. Framförallt har uppfattningen av att Samsung står för bra kvalitet ökat och gjorde en förbättring på 3.5 poäng sedan 2017. Ett växande utbud av aktörer inom mobiltelefoner, hemelektronik och vitvaror gör också att kvalitet kommer bli viktig aspekt för konsumenterna när de ska välja produkt framöver, säger Oscar Danielson, senior analytiker hos YouGov.

Totalt har 31 varumärken uppfyllt kriterierna. Undersökningen BrandIndex görs genom att YouGov varje dag genomför 160 intervjuer om allmänhetens uppfattning av olika varumärken. Parametrarna som undersöks är kvalitet, allmänt intryck, värde för pengarna, rekommendation, rykte och kundnöjdhet.

– Vi ser också tydligt att Samsungs buzz-värde är högre under 2018 jämfört med 2017 vilket visar på att deras kommunikation har nått fram och att konsumenterna upplever att det har kommunicerat ett positivt budskap, säger Oscar Danielson.



Dela sidan: