Dela sidan:

Den 28 januari skrev civilminister Ardalan Shekarabi (S) på DN Debatt att spelbolagen kunde räkna med lagstiftning om de inte skärper sig. Ministern skrev bland annat att det kommer att "få väldigt allvarliga konsekvenser" om bolagen inte tonade ner marknadsföring.

"Sköt er. För vi kommer inte se mellan fingrarna, skrev han bland annat.

En vecka senare, den 5 februari, gick samma minister hårt åt spelbolagen i en intervju med SVT.

Han ansåg att reklamen från aktörerna var både alltför omfattande och påträngande och kallade samtliga 69 licenserade spelbolag till ett möte med uppmaningen om skärpning.

– Jag kallar nu till mig spelbranschen för att säga: Sköt er! Spelmarknaden ska fungera på ett tryggt och bra sätt. Svenska folket är trötta på den ohämmade aggressiva marknadsföringen, sade Ardalan Shekarabi till SVT och underströk att han inte tvekade med att gå vidare med tvingande åtgärder i fall branschen inte gjorde något åt reklamen på eget initiativ.



Efter mötet med spelbolagen i förra veckan, den 14 februari, kom ministern med beskedet att spelbolagen måste ändra sin aggressiva marknadsföring innan den sista mars.

"Mitt budskap efter mötet med spellicenshavarna är att nu uppmanar jag branschen att ta frågan på allvar och inleda dialog för att få till förändringar vad gäller marknadsföringens aggressivitet innan mars månad är slut. Om vi inte får sådana signaler så kommer regeringen agera", skrev han på Twitter.



I går träffades så cheferna för sju av de största spelbolagen för att diskutera eventuella lösningar efter civilministerns hot om lagstiftning och förbud gällande marknadsföring av spel. 

Enligt källor till Resumé handlade det första mötet om att se över hur branschen gemensamt kan agera för att förbättra sitt förtroende och bli mer måttfulla i sin kommunikation. Just måttfullheten i marknadsföringen är ett krav efter omregleringen som Ardalan Shekarabi har tryckt på i sina krav mot annonsörerna.

Skiljelinjen mellan spelbolagen och regeringen är dock att ministern inte bra vänt sig mot marknadsföringens aggressiva karaktär, utan också mängden spelreklam.

Mötet skedde på Postkodlotteriet kontor vid Klarabergsviadukten i Stockholm vid 10.30 på torsdagen. Följande spelbolagschefer var representerade:

Anders Årbrandt, Postkodlotteriet
Patrik Hofbauer, Svenska Spel
Pontus Lindwall, Betsson
Dersim Sylwan, Kindred
Hans Skarplöth, ATG
Gustaf Hagman, Leo Vegas
Per Norman, Mr Green



Dela sidan: