Dela sidan:

När Nike och Colin Kaepernick för ett halvår sedan släppte en två minuter lång reklamfilm fick varumärket stor uppmärksamhet. Filmen väckte starka reaktioner, både positiva och negativa sådana, och ansågs kontroversiell eftersom Colin Kaepernick tre år tidigare slutat spela i NFL efter att ha protesterat mot rasism.

Nu kommer uppföljaren – den här gången frontar tennisesset Serena Williams kampanjen. Filmen tar upp motgångar och fördomar som kvinnor tvingas tackla inom sporten – bara för att de är kvinnor. Till Adweek säger Nike själva att de har en historia av att lyfta kvinnor inom sporten och filmen är skapad i syfte att få kvinnor att förstå sin fulla potential.

– Att vi använder just Serena Williams som berättare har att göra med hennes roll som en av de största inspirationsförebilderna bland atleter i hennes generation. Hon får kvinnor och flickor att fortsätta tro på sina egna galna framtidsdrömmar, säger en representant från Nike till Adweek.

Filmen visades första gången under Oscarsgalans reklampaus. Den är liksom sin föregångare skapad av Wieden + Kennedy. I skrivande stund har den, efter mindre än ett dygn på Youtube, skrapat ihop 2,5 miljoner visningar. Nyfiken på fler annonser som gick live under Oscarsgalan? Då har Adage sammanställt en lista.

Claes Hemberg frontar reklam – utan sin vetskap
Sparproffset Claes Hemberg har använts i en annons för Uppsala Spar i Dagens PS, trots att han tidigare varnat för produkten med hårda omdömet: "spekulationskonto med skräpobligationer". I annonsen hade Dagens PS ägare Content Lab plockat in ett tidigare citat från Aftonbladet, ryckt ur sitt sammanhang, som fick det hela att se ut som en rekommendation av Uppsala Spar. Detta var Medierna i P1 först med att rapportera om i helgen.

"Jag har ju jobbat i 20 år för att hjälpa sparare, inte för att vilseleda dem. Sedan blev det tragikomiskt eftersom jag tidigare varit tydlig med att just det här bolaget är skräp – och så vänds det till motsatsen. Dessutom har Content Lab tagit betalt för min 'medverkan'", säger Claes Hemberg till Dagens Industri.

Dagens PS har bett om ursäkt och plockat ner artikeln.

Snart kan Instagram lansera Pinterestliknande funktion
Det finns tecken på att Instagram håller på att utveckla en Pinterestliknande funktion. Det menar i alla fall utvecklaren Jane Manchun Wong, som gjort sig ett namn genom att avslöja kommande funktioner i appar.

Enligt henne ska funktionen heta "Collections" och den tillåter att användarna sparar inlägg i grupper, som man kan dela med andra användare. Det finns ingen information om när funktionen kan rullas ut i en skarp version. Det skriver Mashable.

Youtube stoppar annonser i klipp om antivaccination
Videoklipp som propagerar för att man inte kan vaccinera sig har inte längre några annonser, då Youtube plockat bort dem. Anledningen är att innehållet av Youtube klassas som farlig och skadlig information och annonserna ersätts av ett informationsblock som länkar till en Wikipediasida om saken. Det skriver Engadget.

Appar har delat känslig information med Facebook
Wall Street Journal uppger att ett flertal appar ska ha delat "mycket känslig" användardata med Facebook, primärt ska det röra sig om hälsorelaterad information som exempelvis puls eller menstruationscykler. Wall Street Journal testade 70 appar, varav 11 delade information vidare till Facebook.

En talesperson för Facebook som CNBC har talat med, säger att mobilannonser fungerar på det sättet att information delas mellan appar. Personen säger också att man kräver att utvecklarna är tydliga med vilken information de delar med sig av till Facebook och att de ska vara förbjudna att dela med sig av känslig användardata.



Dela sidan: