Dela sidan:

Toyota är global sponsor av Paralympiska Spelen och sponsor av Sveriges Paralympiska Kommitté, där det svenska sponsorskapet innefattar att uppmärksamma paraidrotten för att öka antalet aktiva utövare.

Tillsammans med ögonspecialisten Sabina Andersson Geimer har man nu tagit fram ett VR-spel, som enligt Toyota är det första i sitt slag, där användaren skjuter på ett verkligt mål samtidigt som den visuella upplevelsen av att ha en synnedsättning simuleras. 

Synnedsättningar indelas i tre olika klasser: B1, B2 och B3. För att skapa en
verklig förståelse för olika typer av nedsättningar har Sabina Andersson Geimer varit delaktig i att "översätta" de olika nedsättningarna till VR-upplevelsen.

– Jag har arbetat med blindsporter länge och blir fortfarande imponerad av alla dessa atleters bedrifter. Det är inte lätt att visualisera synnedsättningar för personer som inte har en nedsättning men resultatet i spelet har blivit mer realistiskt än jag först trodde var möjligt. Såvitt jag vet har ingen tidigare gjort en simulation av de här sjukdomarna på den här nivån tidigare, säger Sabina Andersson Geimer, överläkare vid Ögonkliniken på Skånes Universitetssjukhus och nationell klassificerare inom blindsport, i ett pressmeddelande.

Utifrån Sabinas Andersson Geimer expertis och medicinska förklaringar har VR-upplevelsen utvecklats med matematisk precision, för att säkerställa att synfelen visas
verklighetstroget.

– Syftet med VR-spelet är att sprida kunskap om hur det är att utöva sport med funktionsnedsättning och skapa en förståelse för vilka fantastiska atleter som finns inom parasporten, säger Erik Gustafsson, informationschef på Toyota Sverige, i pressmeddelandet. 

Allmänheten kommer att kunna testa VR-spelet under flera olika parasportevent under året. Bland annat kommer upplevelsen finnas på mässan Leva & Fungera den 26-28 mars på Svenska Mässan i Göteborg där Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté har prova-på-möjligheter på Aktivitetsytan.

Arbetsgrupp
The&Partnership:
Timo Orre, creative director
Jessica Stiller, project manager
Niklas Carelius, copywriter
Julia Tånge, production manager
 
Immerence (VR-utvecklare)
Fredrik Holmgren, CTO & co-founder
Daniela Khutoretskaja, CEO & co-founder
 
Bungard (film)
Georg Bungard –  film editor
Leonel Cabrera – director of photography


Dela sidan: