Dela sidan:

Varje år slänger vi svenskar bort cirka en halv miljon ton mat. Det är kokt potatis som aldrig blir uppäten, matlådor som mögglar och sallad som torkar ut.

Till och med 2025 har Willys lovat att halvera sitt matsvinn, och nu går man ut i en ny kampanj där man även uppmanar sina kunder att slänga mindre.

För att åstadkomma beteendeförändringen har de genom Sifo undersökt vilka produkter vi svenskar slänger mest av och därefter satt ihop en mängd recept som kan tillagas med produkterna.

– Vi på Willys har länge arbetat med vårt matsvinn och lyckats till exempel minska vårt brödsvinn med 17 procent under 2017 genom att systematiskt prissänka bröd med kort datum. Små grepp som gjorde enorm skillnad. Vi har bryggt öl på överblivet bröd, vi säljer kantstötta frukter till lägre pris och vi ska fortsätta hitta kreativa lösningar för att minska både vårt eget och våra kunders matsvinn. Med våra Svinnsmarta recept hoppas vi kunna hjälpa svenskarna att ta tillvara på mat som de annars skulle slängt, säger Johanna Euren, kommunikationschef på Willys.

Bakom kampanjen och konceptet står Nord DDB.



Dela sidan: