Dela sidan:

Resumé har de senaste veckorna rapporterat om den senaste skandalen som briserat kring Youtube. Den här gången handlar det om att kommentarsfälten under videoklipp med barn har fyllts med kommentarer som länkade till porr- och pedofilsajter. Nyheten har fått globala storannonsörer som McDonalds, Nestlé och AT&T valde att pausa sin annonsering. I Sverige har ICA, Telia och ATG valt att pausa sin annonsering på plattformen. Den senaste i raden är Coop (Sveriges fjärde största reklamköpare 2018) som tillfälligt dragit tillbaka reklamen från Youtube tills marknadsavdelningen får än bättre bild av de åtgärder som Youtube har vidtagit.



– Det är allvarligt. Google behöver självklart ta ansvar för att miljön på Youtube är trygg för alla och inte främjar pedofilnätverk eller sprider oacceptabelt innehåll, säger Coops reklamchef Kristin Spjuth till Resumé.



Unga kändisar kan förbjudas i spelreklam

Civilminister Ardalan Shekarabi har nyligen gått ut och krävt att spelbolagen måste göra något åt marknadsföringen som han anser vara för påträngande och aggressiv. I en intervju med Expressen öppnar han också för att införa liknande regler som börjar gälla i Storbritannien den 1 april där det blir olagligt att använda sig av kändisar som ser ut att vara under 25 år i spelreklam. Den brittiska lagstiftningen innebär också ett förbud mot animerade karaktärer från film och tv i marknadsföringen. Samt ett krav på att influencers som gör spelreklam måste ha en merparten av följarna över 18 år.

Nu kan idrottsstjärnor göra reklam under OS

Tyska idrottare och deras sponsorer vann en stor seger mot den Internationella Olympiska Kommittén IOK under onsdagen som ger dem fler möjligheter att synas med reklambudskap i samband med OS i Tokyo 2020. Detta sker efter ett beslut i den tyska kartellmyndigheten Bundeskartellamt om att lätta på begränsningar kring idrottares marknadsföringsaktiviteter, rapporterar Reuters. Tidigare har regelverket hindrat OS-deltagare från att användas i reklamsammanhang i samband med de olympiska spelen. Något som hindrat atleter från att dra nytta av den synlighet som ett OS innebär vart fjärde år.




Reklambranschen i USA samlas för att motverka lagstiftning

Cheferna för några av de största handelsorganen inom reklambranschen i USA har samlat sina lobbykrafter för att övertyga lagstiftarna att stoppa federal lagstiftning om konsumentskydd, innan Kaliforniens sekretesslag träder i kraft nästa år. Handelsorganisationerna argumenterar för självreglering, men incidenter som Facebook/Cambridge Analytica-skandalen och andra oegentligheter kring personlig data har gjort att konsumentens integritet är en allt viktigare fråga bland politiker från båda sidor av spektrat. Det rapporterar AdAge.

Martin Sorrells MediaMonks öppnar kontor mittemot WPP-byrå

Förra året tvingades Sir Martin Sorrell lämna WPP efter "oegentligheter" som ännu inte är helt klarlagda. Han köpte sedan MediaMonks via sitt investmentbolag, i konkurrens med WPP. Nu slår byrån upp portarna i London och av alla platser i 8-miljonersstaden väljer MediaMonks att etablera kontoret mittemot WPP-ägda AKQA på St John Street, rapporterar Campaign. 



Ukraina hoppar av Eurovision 2019
Eurovision World rapporterar att Ukraina drar sig ur Eurovision Song Contest 2019. Detta sker efter politiska påtryckningar mot vinnaren Anna Korsun som har kritiserats i hemlandet för att ha uppträtt i Ryssland och för att ha ett kontrakt med Warner Ryssland. Ryssland är ett rött skynke för många i Ukraina efter den ryska annekteringen av Krimhalvön.



Dela sidan: