Dela sidan:

"YEEY kolla vilken cool kund vi har vunnit!", "WOW, vi har vuxit med 100 medarbetare", "KOLLA HÄR, vi går med supervinst!"

Inkorgen fylls dagligen med mejl från byråer som det går bra för. Riktigt bra. Den som litar för blint på informationen i inkorgen skulle kunna tro att branschen faktiskt aldrig någonsin mått bättre. Chefer som citeras i säljiga pressmeddelanden spottar ur sig fler superlativ om den egna verksamheten än vad det finns människor i Kina. Människor som låter sig intervjuas av oss vill putsa på citaten mer noggrant än en silverputsare putsar bestick.

Då och då sker något litet undantag från regeln i inkorgen. Undantaget består oftast av Westander som i alla fall under mina år som branschbevakare faktiskt då och då skriver om sjunkande vinster. Men notera att det fortfarande handlar om vinster, inga förluster. Då hade det – troligtvis – inte skrivits något alls.

När jag bestämde mig för att skriva om byråkonkurser i Resumé Insikt gjorde jag det av två anledningar: Dels för att skildra hur verkligheten ser ut (byråkonkurserna har ökat), men också för att i sann Resumé Insikt-anda försöka ta reda på vad byråledarna har lärt sig av konkurserna. Förhoppningsvis för att andra ska kunna undvika att samma sak sker dem. Utifrån mitt perspektiv är det naturligtvis också viktigt att lyfta problem som branschen berörs av.

Jag förstod naturligtvis att alla inte skulle vilja prata om vad som hänt. I många fall handlar det om livsverk som tvingas till avveckling, om miljonförluster och sviken personal. Men jag trodde nog att fler skulle kunna tänka sig att dela med sig, särskilt i de fall där konkursen skedde för många år sedan. Personerna har gått vidare i karriären och den värsta elden har slocknat.

Det kanske var naivt att hoppas på det – med facit i hand är det bara två personer av ett tjugotal tillfrågade som kunde tänka sig att prata.

Vad har man då att tjäna på att vara transparent – förutom att låta andra förhoppningsvis lära sig något? Det vet ju ni som jobbar med kommunikation: Förtroende. Det gick inte som planerat, jag lärde mig det här, nu går jag vidare. Vi är bara människor, även om vi är byråägare.

Oavsett om vi på Resumé hör av oss för att prata om konkurser eller röda siffror handlar det ofta om uppgifter som redan är offentliga. Det är redan information som folk känner till. Då är det väl bättre och mer förtroendeingivande att öppet kunna prata om det än att stoppa huvudet i sanden?

Företrädare för Hill Marketing och Brand Experience Scandinavia valde i alla fall att öppet berätta om lärdomar från sina konkurser. De kan du läsa om här:

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: