Dela sidan:

När du ska köpa en bil, skulle du då påstå att det finns en viss fördel med att kunna de mer grundläggande kunskaperna om hur en bil är uppbyggd och fungerar? Kunna skillnaden mellan automat och manuell växellåda, varför du kanske borde skaffa fyrhjulsdrift och om det finns ett värde att betala extra för mugghållaren?

Jag skulle vilja föreslå att denna princip borde gälla för dom som beställer kommunikation, speciellt från ett av branschens nyaste område – digital kommunikation. Jag vet, man blir skittrött på ännu en text som raljerar för att vi lever i en tid av "digitalisering" (så jävla trött på det ordet). Grejen är den att vi faktiskt lever i en period där metoder för kommunikation som har funkat de senaste 20 åren väldigt snabbt börjar tappa effektivitet, medans nya metoder möter en kundgrupp som har bytt sin spenderade tid från gamla tiders media, till nya dagens plattformar. Det är därför alla snackar om att det är så viktigt att finnas på SoMe, det är därför ni nu måste börja jobba med sånt som SEO, och det är därför du som ska leda en kommunikationsavdelning måste ha en grundläggande koll på allt detta.

Idag brukar en vanlig profil bland komm-chefer vara en före detta konsult, med gedigen erfarenhet inom PR. Den typ av profil/person har varit väldigt bra de senaste 20 åren, då det har varit stort fokus på att navigera varumärkesbyggande i det förtjänta spektrumet. Receptet har varit ett lyckat sådant för många organisationer, skönt! Grejen är ju den, att de metoderna nu hålls sprattlande under vattenytan av nästa vågs verktyg. Långt ifrån irrelevanta, men som sagt – digitalisering, ny spännande värld, osv. Analoga metoder kommer inte funka på en digital kund, helt enkelt. 

Jag tror inte allt för många tycker att jag kommer med några extrema åsikter när jag säger att de kommande 20 år av kommunikationsarbete förmodligen kommer se annorlunda ut än den föregående perioden. Med detta i åtanke, så kommer här några första tips på vanliga situationer på en komm-avd som man kanske måste börja göra annorlunda.

Text i verksamheten
Vissa bolag producerar stora mängder content i form av text, för att nå sin målgrupp. Jag ska inte vara den som säger att textstycken är irrelevanta idag för att nå nån på webben. Däremot skulle jag vilja påstå att varenda människa som jobbar på komm-avdelningen borde ha en grundläggande koll på hur sökmotorer tittar på en webbsida, och hur er målgrupp letar efter info på de sökmotorerna. Därefter producerar ni texterna utifrån de sökord(och fraser) som målgruppen använder, i ett format som sökmotorerna gillar. Det betyder också att alla pressmeddelanden ni publicerar ska vara skrivna utifrån ett SEO-tänk.

Webbutveckling
När det ska beställas ny hemsida från webbyrån är det ofta komm-avdelningen som ska sätta ihop en beställning. Inte helt ologiskt, det är fortfarande en av de primära kanaler ett företag sitter på, där du placerar all info om verksamheten. Men innan du skriver upp en brief för webbyrån så är det viktigt att inte bara tänka utseende för startsidan, kom ihåg att titta på era undersidor också. Vissa utav dem kan vara lika viktig som startsidan, beroende på vilka målgrupper ni har. Risken är att du beställer en riktigt krispig startsida, med många möjliga konfigurationer och som är tänkt att konvertera varenda ny besökare. Och sen är alla undersidor exakt likadana, en standardmall som ska funka för karriär, om företaget och visa upp alla som jobbar på bygget. Se varje sida som den målgrupp du vill nå – och ta fram designen därefter.

SoMe
Ni vill förmodligen nå en specifik målgrupp med er kommunikation? Härligt, en av styrkorna med sociala medier är att du kan rikta din kommunikation med mer precision än nått difust branschmagasin någonsin har kunnat leverera (jag är nittitalist, därav den dryga tonen). Grejen är den, ta reda på vilka parametrar du har att använda. När ni bygger er målgrupp är det en stor fördel att ha koll på den långa listan av parametrar som LinkedIn, Facebook och Google Ads har för vardera plattformar. En annan sak när det kommer till dessa kanaler, tänk inte SoMe- material, ni måste ha en mer nyanserad inställning till detta. Det är som att jag ska köpa ett husdjur och kommer hem med en myrslok. Tekniskt sett ett djur, men absolut inte vad ungarna ville ha (jag personligen har inga barn i dagsläget, men liknelsen funkar bättre med fiktiva ungar än inga alls). Varje plattform har unika användarbeteenden, en video i vertikalt är inte nödvändigtvis optimalt för alla plattformar. Börja se dem som individuella kanaler, med sina egna styrkor och svagheter.

Jag har som regel att alltid försöka hålla en bra nivå av hyfs (tack mamma), så det här är inte nån attackdeklaration på alla över 45 år. Däremot, som de flesta andra jobben som nu förändras så kommer även komm-ansvariga att få helt nya prioriteringar. Det betyder att du som vill sitta på den positionen måste uppdatera din kunskapsbas. Vi pratar om så pass viktiga saker, så det går inte längre att lägga dem på din "techintresserade" yngre kollega.



Dela sidan: