Dela sidan:

Design har i den digitala transformationen gått till att bli ett centralt verktyg för att skapa starka helhetsupplevelser av varumärken. Samtidigt innebär den massiva förflyttningen till digitala kanaler att nya krav ställs på hur du jobbar med design och branding.

Den 3 april arrangerar Resumé ett halvdagsseminarium som fördjupar sig i de här frågorna. På scenen på Meeting Room i Stockholm står några av Sveriges främsta experter inom design och varumärkesstrategier. Fem talare är redan klara:

Effekt i den digitala hyllan – så får du din design att sticka ut i den nya butiken
André Hindersson, medgrundare av Silver, går igenom vad som krävs för att dina produkter och tjänster ska uppmärksammas och väljas i den digitala handeln. André Hindersson har jobbat med strategisk design i 20 år och hans byrå Silver utsågs nyligen till Årets varumärkes- och designbyrå på Årets Byrå-galan (läs mer här).

En ny designhorisont 
Med den nyligen lanserade och hyllade filmen The Frontiers of Design som fond, resonerar Lisa Lindström, vd på Doberman om utmaningar och möjligheter som finns framför oss inom design. Om vi stannar upp och tittar bortom ytan, vad är egentligen design och hur kan vi frigöra kraften i denna disciplin på riktigt? Genom filmens intervjuer med inflytelserika designers och ledare runt om i världen på allt från Google och New York Times till Pentagram och Wieden+Kennedy kommer Lisa med nya perspektiv för nästa horisont för design.

CASE: Hur SCA utmanar de traditionella ramarna för design
Oskar Lübeck, grundare och executive creative director på Bold, presenterar den nyligen lanserade identiteten för skogsindustribolaget SCA. Ett case där man med hjälp av spjutspetsteknik inom renderingsteknik och en unikt framtagen ljudidentitet visar skönheten i naturens ekosystem och utmanar de traditionella ramarna för design.

Hur voice, röststyrning och AI påverkar varumärket
Röststyrning, som växer på bred front i Sverige och globalt, medför helt nya konsumentbeteenden; hur vi upptäcker, interagerar och köper varumärken. Erik Lidsheim från byrån Talking to me berättar om hur man som varumärkesägare kan säkra upplevelsen även i en helt konversations- och AI-styrd värld, helt fri från visuella möjligheter att förmedla varumärkesupplevelsen. Talking to me är Nordens första specialiserade voice design-byrå. Erik är även grundare av den digitala varumärkes- och designbyrån Söderhavet, vinnare i Årets Byrå 2019.

Designköparen 2019 – konsten att lyckas i en komplex verklighet
Branding och design har i den digitala transformationen blivit viktigare än någonsin. Utmaningen ligger i att få ihop hela upplevelsen i en komplex verklighet där ofta flera olika avdelningar och byråer är involverade. Barbro Ohlson Smith, som har jobbat med branding och design i över 25 år, ger sin syn på hur man kan bli en mer framgångsrik designköpare och visar exempel på företag som får ihop upplevelsen; emotionellt, visuellt och innehållsmässig.

CASE: Ericssons identitet – utvecklad, optimerad och digital first
Ericsson har tillsammans med Stockholm Design Lab utvecklat och optimerat företagets identitet utifrån varumärkeslöftet ”quest for easy” – att göra allt enklare, smartare och snabbare. Greg Brown, digital director på Stockholm Design Lab, berättar om ett omfattade arbete som utmynnade i en design som involverar samtliga aspekter av Ericssons varumärke. Ericssons förändring har prisats i de internationella tävlingarna Red Dot Awards och iF Design Awards 2019. 

Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Resumé:

– Med tanke på det uppsving i betydelse som branding och design har fått på senare år, känns det självklart att skapa ett event som fördjupar sig i de här ämnena. Jag är glad över att några av landets främsta experter har tackat ja till att dela med sig av sina kunskaper. Detta kommer att bli en lärorik och spännande dag. 

Läs mer om eventet och säkra dina biljetter här.



Dela sidan: