Dela sidan:

Idag stod det klart att det blir Hanna Riberdahl, senast marknadsdirektör på K-rauta och dessförinnan marknadschef på Telenor, som tar över vd-stolen på Sveriges Annonsörer, som stått tom sedan Anders Ericson lämnade i september 2018.

För Resumé berättar Hanna Riberdahl att hon kommer lägga fokus på att förtydliga medlemsnyttan, och att hon vill fortsätta driva branschkritiska frågor om mätbarhet och transparens.

Resumé passar på att fråga tre stora medlemsföretag, tillika några av Sveriges största annonsörer, hur se ser på utnämningen av Hanna Riberdahl och vad de anser är Sveriges Annonsörers viktigaste uppgift framöver.

Tobias Clewemar, head of brand and marketing strategy på Telenor:

Vad anser du om utnämningen av Hanna Riberdahl?
– En mycket bra rekrytering. Extra kul att en gammal telenorare tar detta viktiga uppdrag.

Vilken blir hennes viktigaste uppgift som vd för Sveriges Annonsörer?
– Fortsätta arbetet att hjälpa annonsörerna i Sverige att påvisa resultat och forskning om effektiv marknadsföring. Jag tror också att Sveriges Annonsörer kan moderniseras och hitta nya former att nå medlemmarna, den digitala transformationen behövs även här.

Vilka anser du vara de viktigaste knutarna som branschen bör samarbeta för att lösa?
– Jag vill se en tydligare standard och gemensamma mätningar för video, här ser jag att Sveriges Annonsörer har alla möjligheter att trycka på när medieägarna har svårt att enas. Sen kan jag fortfarande inte förstå varför mätningarna av reklaminvesteringar sett likadana ut sedan förra årtusendet. Även här hoppas jag att Sveriges Annonsörer kan vara med och driva utvecklingen.

Vad vill ni få ut av ert medlemskap i Sveriges Annonsörer?
– En bra möjlighet att ta del av aktuell forskning och research om effektiv marknadsföring, inspiration och utbildningar.

Dersim Sylwan, marknadschef på Kindred Group:

Vad anser du om utnämningen av Hanna Riberdahl?
– Jag tycker det ser ut att vara en mycket bra utnämning. Kindred Group har alltid varit ett helt digitalt och datadrivet företag så det glädjer mig att den nya vd:n har just den bakgrunden också.

Vilken blir hennes viktigaste uppgift som vd för Sveriges Annonsörer?
– Fortsätta skapa medlemsnytta och affärsvärde för oss som medlemmar. Även fortsättningsvis ha en transparent och öppen dialog med medlemmarna. För oss är det viktigt att ha en kontinuerlig dialog med inte bara Sveriges Annonsörer utan även exempelvis Reklamombudsmannen och Konsumentombudsmannen, för att alltid säkerställa att vår kommunikation är tydlig och relevant ur ett konsumentperspektiv.

Vilka anser du vara de viktigaste knutarna som branschen bör samarbeta för att lösa?
– Mätning och uppföljning av framförallt digitala köp, mediabranschen behöver fortsätta öka både transparensen och mängden data som finns tillgänglig. Även om de tekniska verktygen för mätning inte behöver vara ett och samma, så vore det tacksamt om mediahusen med hjälp av Sveriges Annonsörer fortsätter arbeta för mer gemensamma begrepp och KPIer. Ser gärna även fortsättningsvis fokus på tydlighet och regler vid annonsering genom influencers och native-annonsering.

Vad vill ni få ut av ert medlemskap i Sveriges Annonsörer?
– I slutändan vill vi att konsumenterna uppfattar oss som relevanta, ansvarsfulla och tydliga i all kommunikation som vi gör. Genom att Sveriges Annonsörer hjälper branschen och medialandskapet kring just dessa frågor så får vi i slutändan affärsnytta genom längre och bättre kundrelationer.

Björn Larsson, marknadsdirektör Coop:

Vad anser du om utnämningen av Hanna Riberdahl?
– Det låter som en mycket kompetent person med relevant erfarenhet.

Vilken blir hennes viktigaste uppgift som vd för Sveriges Annonsörer?
– Att driva frågor om korrekta tal för resultatmätning av annonsering i bred mening.

Vilka anser du vara de viktigaste knutarna som branschen bör samarbeta för att lösa?
– Hur kan dagspress leverera sin fulla potential och därmed säkra sin utgivning av kvalitetsmedia i en värld av fake news.

Vad vill ni få ut av ert medlemskap i Sveriges Annonsörer?
– Insikter, trender och lösningar på aktuella frågor.



Dela sidan: