Dela sidan:

Det var i september förra året som Anders Ericson lämnade intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, efter hela 19 år i rollen. Sedan dess har Sveriges Annonsörer sökt efter en ny vd, bland annat genom en i branschen uppmärksammad printannons som på ett humoristiskt sätt radade upp alla de egenskaper organisationen söker efter i en ny ledare.

Sedan Anders Ericson sorti har ytterligare sju personer lämnat organisationen, bland annat marknadschef Ulf Samell och pressansvariga Tero Marjamäki.

Idag står det klart att det blir Hanna Riberdahl, idag marknadsdirektör på K-rauta, som tar över rollen som vd på Sveriges Annonsörer.

– Det känns väldigt roligt och spännande, och utmanande att få vara med och utveckla en sådan här anrik branschorganisation i det skede som branschen befinner sig i just nu. Det sker ju stora förändringar inom marknadsföring och det kommer fortsätta framåt, det står aldrig still. Därför känns det som en väldigt rolig tid att gå in i den här rollen, säger hon till Resumé. 

Var det ett självklart val för dig?
– Jag har sneglat lite på vd-rollen sedan det kom ut att Anders Ericson skulle lämna, eftersom jag har känt att det är något som jag verkligen skulle tycka att det var kul att få hugga tag i. Det är ju något annat än de linjeroller jag har haft inom marknadsföring på stora företag tidigare. Från att ha varit medlem får jag nu företräda medlemmarna och driva viktiga branschfrågor, såsom mätbarhet och krav på transparens. För mig personligen är det något av en drömroll.

Hanna Riberdahl har en över 20 år lång bakgrund inom marknadsföring, och har förutom rollen som marknadsdirektör på K-rauta även varit marknadschef på Telenor. Från de åren har hon med sig stor erfarenhet av att driva och leda förändringsarbete, något hon säger att hon kommer fortsätta med inom Sveriges Annonsörer. Framför allt vill hon fokusera på att förtydliga medlemsnyttan.

– Alla företag och organisationer måste se över sin verksamhet med hänsyn till digitaliseringen, vilket jag har jobbat med på olika sätt sedan förändringen startade. I mina tidigare roller jag har jobbat mycket med utveckling av varumärke och konceptualisering, vilket är någonting jag kommer driva även på Sveriges Annonsörer.

– Det handlar om att utveckla medlemsnyttan genom att förstå vilka behov medlemmarna har idag och imorgon. Det är något jag verkligen tar med mig från att tidigare ha ägnat mig åt insiktsdrivet kundarbete – här får det istället bli insiktsdrivet medlemsarbete. Det finns vissa självklara grejer som att vi ska kravställa på mätbarhet och transparens, men vi behöver också titta på vad det är för kunskap, tjänster och rådgivning vi ska erbjuda, fortsätter hon. 

Vilka branschfrågor ser du som mest viktiga att lyfta som vd på Sveriges Annonsörer?
– Framför allt är det viktigt för mig att jag kommer företräda medlemmarnas viktigaste frågor. Men personligen tror jag fortfarande att det är oerhört viktigt med mätbarhet och transparens i det här föränderliga medielandskapet. Det är en fortsatt stor och viktig fråga för alla annonsörer. Men jag tycker också att vi ska driva frågor kring ansvarsfull reklam. Någon annat jag alltid har brunnit för i mina tidigare roller är effekt: hur mäter man effekt både kortsiktigt och långsiktigt? Kortsiktiga, snabba resultat i förhållande till långsiktiga, varumärkesbyggande, den balansen är svår att få ihop idag när allting ska gå så fort. Jag har mycket tankar kring det.

Sveriges Annonsörer har ju tappat en hel del medarbetare under de senaste månaderna. Är planen är växa eller ska ni fortsätta med den här mer slimmade organisationen?
– Jag har inte tillträtt ännu så det är svårt för mig att uttala mig om, men som jag ser det finns det inget självändamål i att växa som organisation. För mig gäller det nu att sätta mig in i verksamheten ordentligt och verkligen lyssna på medarbetarna som finns där idag, som alla har lång erfarenhet och kompetens. Men framför allt ska jag lyssna på medlemmarna för att förstå på djupet vilka deras behov är och vilken medlemsnytta vi ska erbjuda. Utifrån det får vi sedan se över organisationen och vilken kompetens det är vi behöver, om vi ska ta in nya personer eller justera befintliga roller. Men hur det blir får jag återkomma om.

Vad tror du är viktigast för att Sveriges Annonsörer ska fortsätta behålla sin ställning som stark intresseorganisation framåt?
– Då får jag komma tillbaka till medlemsnyttan – det ska kännas självklart att vara medlem i Sveriges Annonsörer och man ska som annonsör tydligt förstå och se nyttan av det. Där kan det se olika ut för olika företag, för vissa är opinionsbildning och kravställning det viktiga, för mindre aktörer är det viktigaste att kunna utnyttja våra tjänster och vår kunskapsförmedling för stöd och röd i olika frågor.



Dela sidan: