Dela sidan:

Enligt färska siffror från Mediavision har den nya svenska spelmarknaden, som innebär att spelbolagen verkar på samma villkor och kan annonsera i fler mediekanaler, resulterat i en intensiv kapplöpning om marknadsandelar.

Spelannonseringen har enligt Mediavison ökat markant, och särskilt konkurrensutsatt är segmentet för online-casino där annonseringen nu ligger på en rekordhög nivå.

I jämförelse med andra speltyper låg online-casino vid årskiftet på lägre nivåer, men Mediavision konstaterar att den allt mer omfattande annonseringen, speciellt online, indikerar att det finns potential för ytterligare tillväxt inom segmentet. 

– Spelreklamens ökade andelar av total tv-annonsering har såklart att göra med den nya spellagstiftningen. På kort sikt var detta väntat. Hur det här utvecklas framöver är nog en större fråga. Liksom hur aktörer med så olika inriktning ska enas kring eventuella begränsningar, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, till Resumé. 

Tabellen nedan visar spelannonsers andel av den totala levererade TRP:n, samt spelannonsers andel av levererad TRP per tv-bolag.

Tabellen nedan visar den månatliga räckvidden per speltyp, online och offline.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har som känt ställt krav på spelbranschen att innan den sista mars förändra sin marknadsföring, som han anser har blivit både för omfattande och aggressiv sedan omregleringen. 



Dela sidan: