Dela sidan:

I går lanserade Åhléns kommunikationskonceptet "Ha det fint!", framtagen av Forsman & Bodenfors. Resultatet blev det första och sista konceptet som Patrik Nygren-Bonnier tog fram som marknadschef för varuhuskedjan innan han lämnade för en knapp månad sedan. 

Genom sin vardagliga ton och sättet att lyfta fram produkterna i kundernas hemmamiljö är det inte alltför långsökt att tänka på just IKEA, varumärket som den avgående marknadschefen lämnade när han ersatte Lina Söderqvist vars år på Åhléns präglades av syftesdriven kommunikation.   



Hur kommer ni arbeta vidare kommunikativt eftersom det är en marknadschef som tagit fram konceptet och en annan som tagit vid?

– Kampanjen som lanserades i gör är starten på ett långsiktigt kommunikationsarbete. Det är ett helt team hos Åhléns som varit med i arbetet att ta fram konceptet och vi ser framemot att arbeta vidare med det under lång tid framöver, säger Åhléns reklamchef Karin Vesterlund till Resumé.



Filmen är mer produktnära en många av era kampanjer de senaste åren. Vilka insikter ligger bakom?
– "Ha det fint" har vuxit fram genom ett gediget varumärkesarbete där vi bland annat har frågat över 6000 Åhlénskunder om deras vardag, samt gjort en samling djupintervjuer med personer ur vår målgrupp runt om i Sverige. De flesta av dem pratade om att de slits mellan saker de måste göra och saker de vill göra, och berättade om en strävan efter att hitta balans. Vi insåg att vi kan vara folk till hjälp här då vi erbjuder produkter och tjänster som både underlättar och förgyller livet, både sådant som får vardagen att gå ihop och som sätter guldkant på den. Med den insikten tar våra produkter en central plats i vår kommunikation.

Vad är det för position ni vill ta Åhléns med ha det fint?
– Vi vill visa att vi förstår våra kunders behov, att vi kan vara till hjälp genom att erbjuda produkter och tjänster som både underlättar och förgyller livet och vardagen. "Ha det fint" ger oss också möjlighet att visa att Åhléns är hela Sveriges varuhus med ett brett sortiment inom mode, hem, skönhet och barn.

Det är många varumärken som satsat på att bli en del av människors liv de senaste åren, inte minst IKEA, varför är det rätt väg att gå för Åhléns?
– Vi har sedan starten år 1899 varit en del av vår kunders liv och vardag runtom i Sverige. I 120 år har vi erbjudit produkter och tjänster som både underlättar och förgyller livet, sådant som får vardagen att gå ihop och det som sätter guldkant på den. Därför är det ett naturligt steg att visa hur våra produkter tar plats i våra kunders vardag, både i stort och i smått.




Dela sidan: