Dela sidan:

Konsten i Stockholms tunnelbana är känd över hela världen. Målningar, skulpturer och utsmyckade grottor pryder tunnelbanestationer från Östermalmstorg till Rinkeby.

Och nu gör ytterligare ett konstprojekt entré i tunnelbanan, den här gången med avsändaren Clear Channel.

Clear Channel, som just nu försöker profilera sig som mer av en samhällsaktör, har tagit avstamp i forskning som visar att boende i Stockholm är mer stressade än i andra svenska städer. För att stävja det pryder man nu sina 250 tunnelbaneskyltar med en utställning som känner av tunnelbaneresenärernas känslor och visar konst som ska motverka känslor av stress och oro.

Algoritmen som ska räkna ut hur stockholmarna känner sig scannar av vad de googlar på, inlägg i sociala medier, nyhetsartiklar och trafikinformation och anpassar därefter de konstverk som visas upp. Bland de konstnärer som bidragit till utställningen finns bland annat grafiska designern Andreas Wannerstedt och den kinesiska konstnären Susi Sie.

– Genom våra 250 uppkopplade skyltar är tunnelbanan en fantastisk miljö för att nå ut. Tunnelbanan är dock en stressig miljö och genom det här projektet vill vi bidra till en mer positiv upplevelse av den, säger Finn Wikander, produkt- och innovationschef på Clear Channel Scandinavia.

Den digitala utställningen kommer att visas mellan den 7 och 24 mars. Utställningen kommer fyra månader efter att Clear Channel använt sin digitala utomhusteknik för att visa hemlösa vägen till härbärgen.



Dela sidan: