Dela sidan:

För sju år sedan gjorde sig pr-byrån Studio Total ett namn i branschen genom flertalet uppmärksammade pr-kampanjer. Byrån släppte bland annat 800 nallebjörnar över diktaturen Vitryssland, låg bakom dåvarande FI-ledaren Gudryn Schymans pengabål i Almedalen och anordnade en fejkad sexskola.

Nu väljer en av byråns tidigare medarbetare, Maria De La Croix, tillsammans med hållbarhetsbloggaren Alejandra Cerda att starta pr-byrån Mad Luck. Maria De La Croix har sedan tiden på Studio Total grundat och varit vd för den rullande cafékedjan Wheelys.

– Både jag och Maria har arbetat med marknadsföring, kommunikation och PR på varsitt håll och med olika ingångar. Men eftersom vi hatar män och tycker att vi gör allt bättre själva så tänkte vi att vi skulle jobba bra ihop, säger Alejandra Cerda.

Grundarna berättar för Resumé att de kommer att fokusera på foto- och videoproduktion men även hjälpa företag att ta fram pr-strategier.

– Vi kommer göra det vi tycker är kul och viktigt. Vårt mål är att jobba med kunder som vill bort från den mediokra och trista kommunikationen som ständigt pumpas ut, säger Maria De La Croix.

De två grundarna menar att de som kvinnor, där Alejandra Cerda även har invandrarbakgrund, är bättre lämpade att göra kommunikation som riktar sig till kvinnor "än de vita mellanchefer som heter Anders och styr på de flesta reklambyråer".

– Vem man är påverkar de idéer man tar fram. I dag vill inte reklambyråer betala för den kompetens det innebär att vara kvinna och ha invandrarbakgrund. På byråerna har de varken erfarenhet eller den teoretiska kunskapen som krävs, säger Alejandra Cerda.

Hur kommer det sig att ni hatar män?

– Det är någonting man lär sig bara genom att leva, säger Alejandra Cerda.

Även om samma kaxighet som präglade Studio Total verkar finnas på Mad Luck menar Maria De La Croix att de två byråerna skiljer sig väldigt mycket åt. Både Maria De La Croix och Alejandra Cerda är utbildade inom genusvetenskap vilket de menar bidrar med andra perspektiv än vad som är brukligt.

– Min erfarenhet från startupbranschen och att jobba mer snabbfotat tror jag är någonting som efterfrågas på byråmarknaden, säger Maria De La Croix.

Alejandra Cerda blev förra året nominerad till Nöjesguidens pris Nöjesförbättrare och har även prisats som Vänsterns främsta influencer.

– Det har tyvärr blivit trendigt att prata om feminism och antirasism, istället för att göra feminism och antirasism. Det är vi rätt trötta på, avslutar Maria De La Croix.



Dela sidan: