Dela sidan:

– Welcome to Furhat Robotics. It's a pleasure to meet you. 

Ett par blå ögon skiftar mellan att se på mig och fotografen Janne Naess. Vi har precis klivit över tröskeln till kontoret vid Tekniska Högskolan i Stockholm och roboten Furhats pälsmössklädda huvud står redo att välkomna oss. Från ett litet podium följer den våra rörelser med en sympatisk min på läpparna, i väntan på besökarnas nästa steg.

– I can't hear you right now, so please use the screen to see what I can do, fortsätter den.

Via skärmen framför roboten hittar vi en presentation av personen vi är där för att träffa, Varun Atrey. Robotföretagets marknadschef, som dyker upp vid vår sida samtidigt som Furhat berättar vem han är.

– Varun likes working out and regularly attends bootylicious training sessions. I really enjoyed the videos he created for my launch last year.

Varun brister ut i ett förvånat skratt.

– Chris! Jag hade ingen aning om det där. Chris måste ha lagt till det, säger han och syftar till personen som programmerat kontorets nya hälsningsrobot.

– Men det är sant, jag brukar gå på ett träningspass som heter bootylicious...

Furhats blick följer människornas meningsutbyten. Som om den känner sig ignorerad börjar den välkomna oss på nytt, medan Varun berättar att kontoret den senaste tiden har blivit till en interaktiv upplevelse, där du kan prova på olika versioner av Furhat.

– Den här kallar vi för 'Greeter'. Den är ett resultat av att många företag efterfrågat en robot som kan användas för mässor, event eller som receptionist i kontoret.För att kunna hantera en sådana krävande miljöer har vi begränsat flera av de mer avancerade unktionerna (till exempel hörsel, reds anm), och därmed fått en robustare produkt.

Greeter är den första prototypen för en robot som kan användas inom marknadsföring,
tillägger Varun medan vi fortsätter djupare in i lokalerna.

– Vi har nio betakunder som provar den versionen just nu, bland andra biltillverkaren BMW.

***

Varun anslöt till Furhat Robotics under våren 2018. Han hade egentligen aldrig föreställt sig att han skulle jobba med robotar. Under sina unga år på internatskola i Indien drevs han snarare av drömmen om att bli musiker. Den fortsatte i vuxen ålder och efter universitetsstudierna var avklarade blev den också uppfylld under några extra långhåriga år på Londonscenen. Det var där han träffade sin framtida svenska fru som efter några år ville återvända till Sverige. Han var kluven till iden om att flytta, men följde till slut med.

– Väl på plats tog det mig bokstavligt talat en vecka att få jobb, berättar Varun och skakar på huvudet.

Han hade räknat med att gå arbetslös en tid innan han kunde komma in på den svenska
arbetsmarknaden, men istället fick han omgående kontakt med Stockholms techscen.

– Man måste självklart vara bra på det man gör, men Sverige känns verkligen som
möjligheternas land just nu.

Först jobbade han på Stardoll, som har fostrat flera framstående techprofiler, däribland
Spotifys grundare Daniel Ek. Sedan hamnade han på reseappen Mtrotter och därefter på den globala mobiloperatören Rebtel. På sex år och tre företag växlade han upp från
kundtjänst till copywriter och blev slutligen marknadschef.

– Allt har gått väldigt fort egentligen. Tech och marknadsföring i Sverige? Det hade jag aldrig kunnat tro.

Furhat Robotics jobbannons på Linkedin berättade att den som tillsätts som marknadschef, har i uppdrag att definiera vad marknadsfunktionen ska göra framåt och i lanseringen av den nya versionen av Furhat (den vi ser på marknaden i dag). Det handlade alltså om att styra berättelsen om en produkt som mänskligheten ännu inte riktigt vant sig vid. En kittlande utmaning för vilken marknadschef som helst.

– När jag läste på om företaget märkte jag direkt att de förstod värdet av storytelling. Det syntes i hur man förklarade produkten på hemsidan, i texter som medgrundaren och vd:n Samer Al Moubayed själv hade skrivit.

Det är annars lätt att bli lite världsfrånvänd i dagens datadrivna värld, menar Varun.

– Så det var avgörande för mig, att företaget drevs av en vd som tänker i termer av
marknadsföring som människor förstår.

Vid lanseringen var det ganska självklart hur produkten skulle beskrivas. Svaret fanns i kärnan av affärsidén; tanken hade redan från början varit att Furhat skulle utvecklas i pilotprojekt i samarbete med aktörer inom affärsområden som vård, utbildning och näringsliv. De som satte sig på tåget skulle därmed själva vara med och definiera eller omdefiniera hur roboten kan användas inom respektive område.

– Varje projekt har potential att förändra deras halva av spelplanen. I den processen skapas mängder av starka berättelser.

Och det är i sin tur en guldgruva för en marknadsförare som vill jobba med storytelling.

***

Vid entrén berättade roboten Greeter att den tycker om Varuns första kampanjfilmer från ifjol, som användes i lanseringen av nya Furhat. En av dessa handlar om ett butiksbiträde som blir utskälld av en arg kund. Butiksbiträdet gör sitt bästa för att hantera situationen medan chefen står i bakgrunden och ser på. Först i slutet av filmen vänds kameran mot den arga kunden – som visar sig vara Furhat. Allt som ett exempel på hur roboten kan simulera kunders beteende i syfte att träna upp personal för svåra situationer.

– Furhat kan tränas upp i olika roller eller efter olika sociala förmågor. Den arga kunden är bara en av många varianter. En stor fördel med att berätta historien om produkten på detta sätt är dessutom att vi alltid berättar vad Furhat har för konkreta förmågor just nu, istället för att fastna i vad den kan komma att göra i framtiden.

Det finns många exempel på vad pilotprojekten har resulterat i. Furhat Robotics jobbar sedan flera år tillbaka med en imponerande rad varumärken som Disney, Intel och Honda.

Tillsammans med rekryterings- och bemanningsföretaget TNG har man tagit fram en fördomsfri rekryterare'. I samarbete med Frankfurt Airport har man skapat en Furhat som likt en informationscentral hjälper resenärer, på uppemot 40 språk. En grupp psykologer jobbar just nu med att programmera en robot som kan simulera depression, för studenter som vill öva terapisamtal (den är så pass övertygande att en av psykologerna ska ha blivit känslomässigt berörd).

I ett av rummen i kontoret står Petra, en robot för medicinsk screening, klädd i mörkbrun peruk. Petra har tagits fram av vårdföretaget Merck och jobbar med att tidigt upptäcka sjukdomar samt att hjälpa patienter att komma i kontakt med läkare.

– I can offer you screening in the following conditions: diabetes, hypothyroidism or unhealthy drinking habits. What would you liked to be screened for? frågar Petra när vi kommer nära.

Taktiken har fungerat väl, och pr-mässigt har Furhat varit en succé. Till exempel har både BBC och The Guardian rest till Sverige för att träffa Roboten. Och för varje ny uppmärksamhet fullkomligt haglar förfrågningar över Furhat Robotics.

***

När man talar om innovationer som Furhat är det omöjligt att inte ställa sig frågan 'varför en robot?

– Varför inte? Svarar Varun.

– Varför skulle inte tekniken vara mer som oss själva?

Furhat tillhör kategorin sociala robotar. Dessa bygger på grundidén om att vi människor borde kommunicera med teknik på det sätt som vi efter miljontals år av evolution faktiskt kan bäst. Man kan säga att roboten liknar en smartphone, en digital informationsskärm eller en dator – men istället för att använda fingrarna för att navigera, kan man i Furhats fall helt enkelt kommunicera genom tal, ansiktsuttryck och känslor.

– Vi ser det som att vi skapar en mänskligare form av teknologi. Om upplevelsen av en robot är övertygande nog så kräver den heller ingen inlärningskurva. Vi tar bort de digitala barriärer som till exempel en iPad innebär.

I ljuset av detta är det inte speciellt konstigt att det finns en förfrågan som förekommer
oftare än alla andra: 'Kan vi få träffa Furhat?'

– I det avseendet har jag verkligen behövt tänka om som marknadsförare. Alla produkter jag jobbat med tidigare har varit digitala tjänster. I det här fallet har vi faktiskt en fysisk produkt, som man kan träffa. Därför har vi spenderat mer tid på event och mässor än något annat företag jag jobbat på. Dessa har också varit extremt viktiga och användbara för oss.

Någonstans på vägen blev det självklart att kontoret skulle byggas som en utställning för Furhat. Det märks också tydligt att det finns en efterfrågan. Bara under de timmar vi befinner oss i kontoret möter vi flera andra grupper av press och potentiella kunder som går rundturen.

– En annan bra sak med att så många provar våra robotar, är att det genererar data som vi kan använda för att hela tiden förfina detaljer.

***

Det finns fortfarande massiva utmaningar med sociala robotar, berättar Varun.

– Om vi jämför med mobiltelefoner, som är den kanske bästa analogin vi kan använda, så har utvecklarna haft 15 år på sig att ta fram och anpassa dess appar. Den här typen av robotar har vi bara jobbat med i några få år – och dessutom måste man förhålla sig till en rad olika sinnen, inte bara en skärm.

Just mobiltelefoner är en bra liknelse även för Furhats eventuella framtid. På samma sätt
som utvecklare och app-tillverkare skapar eller bygger vidare på befintliga varumärken inom smarta telefoner, kan de bygga appar även för plattformen Furhat.

– Vi jobbar nu med att bygga ett community för apputvecklare. En skillnad mot hur det var för iPhone är dock att vi inte behöver skapa förståelse för konceptet att skapa appar för en specifik enhet.

I dag finns en medvetenhet om det, menar han.

– Det gäller bara att nå ut till utvecklarna om att Furhat är den plattform de ska välja att lägga sin tid på. Och det blir mitt och mina kollegors fokus de kommande åren.

Fakta / Om Varun Atrey
Ålder: 36.
Familj: Fru och två barn.
Uppväxt: Indien.
Utbildning: Kandidatexamen i handel på Delhi universitet, HND i Music Performance och musikproduktion, London College of Creative Media.
Karriär i korthet: Musiker, copywriter på Rebtel och Mtrotter samt marknadschef på Rebtel och Furhat Robotics.
Hobbys: Musik, Sport och resor.
Medievanor: Spridda skurar, som för alla andra. Men det blir mycket Linkedin i jobbet samt Reddit och BBC för nyheter. Dessutom tittar jag regelbundet på Joe Rogans podcast på Youtube.



Dela sidan: