Dela sidan:

Att behålla och rekrytera ny kometens blir alltmer affärskritiskt för konsultbolag inom kommunikationssektorn i takt med digitaliseringen och den allt hårdare konkurrensen från konsult- och techbolag. I veckan skrev Resumé om en studie från Bohmans Nätverk där det framgick att mismatchen mellan arbetsgivare och anställda var stor när det kom till vad medarbetarna vill få ut av sin arbetsplats.

Här prioriterade anställda trygghetsfaktorer som flexibla arbetstider och lön i än större utsträckning medan cheferna trodde att faktorer som "ett högre syfte" hade betydelse för de anställda.

– Det visar ett växande problem i samhället där allt färre ska göra allt fler arbetsuppgifter vilket påverkar den psykosociala arbetsmiljön. Den här pressen har drabbat köparsidan, som är pressad och det resulterar i sin tur i en mer pressad situation för byråerna, sade Bohmans chefsrekryterare och organisationskonsult Anders Welin till Resumé i veckan.

I veckan skickade Resumé ut en enkät till 46 stora och mellanstora byråer inom disciplinerna reklam, pr, content, design och media. Svarsfrekvensen blev 43 procent. Bland de 20 svarande byråerna hade en kraftig majoritet av verksamheterna personer med dedikerat ansvar för HR (80 procent). En utveckling som tagit stora kliv de senaste åren. I samband med att Resumé initierade initiativet #baramänniska hösten 2013 pekade många experter på att kommunikationsbranschen brast i professionalisering och HR.

– Ett annat problem är att cheferna på reklambyråerna sällan har chefs- eller HR-utbildning. De är ofta skickliga kreatörer eller projektledare som får chefsrollen eftersom de är erfarna och har bra relation till kunderna. I en bransch som drar till sig individer med ett enormt bekräftelsebehov blir det en oundviklig krasch när så mycket av personalarbetet sker ad hoc, sade Nina Åkestam i en intervju med Resumé från den hösten.

Noterbart är att de svarande byråerna i Resumés enkät är små och mellanstora byråer med ett genomsnittligt medeltal anställda kring 35. Verksamheter med kraft att avsätta resurser till HR-funktionen.

I höstas släppte fackförbundet DIK en undersökning i en kontext sjukfrånvaron och arbetssjukdomar i informations­ och kommunikationsbranschen ökat med drygt 40 procent sedan 2012.

Rapporten som byggde på telefonintervjuer telefonintervjuer med 500 personer i byråbranschen visade bland annat att drygt än åtta av tio saknar kollektivavtal, att sju av tio brukar jobba trots att de är hemma sjuka och att hälften jobbar mer än de får betalt för.

– Det är en bransch som uppenbarligen inte mår bra som det ser ut i dag. En bransch där människor jobbar fast de är sjuka, med mycket övertid och där folk arbetar utanför ordinarie arbetstid gratis. Kollektivavtal innebär att man tar fram ramar för verksamheten som kommer åt de här faktorerna, sade DIK:s förbundsordförande Anna Troberg till Resumé i samband med att undersökningen släpptes i november förra året.

Det här är en konsultverksamhet där kunderna kräver leverans. Det är i slutändan marknadscheferna som byråerna jobbar för.

I Resumés enkät valde vi också att titta på förekomsten av kollektivavtal och resultatet överensstämde ganska väl med resultaten i DIK:s rapport tre av fyra byråer (75 procent) uppgav att de saknade kollektivavtal för sina anställda. På arbetsmarknaden i stort är motsvarande siffra en av tio. En majoritet av byråcheferna motiverar avsaknaden av kollektivavtalet med att de befintliga lönevillkoren överstiger nivåerna i kollektivavtalet – med råge. Det finns med andra ord inte samma incitament för medarbetarna att engagera sig i frågan. Samtidigt påverkar kollektivavtalet tjänstepensionen som den genomsnittlige anställda kanske inte alltid har högst upp i medvetandet, men också vardagsfaktorer som övertidsersättning (något vi ska komma till senare)

Ett urval av enkätsvaren kring varför byråerna inte har kollektivavtal:
• "Efterfrågan från personalen är obefintlig"
• "Inte anpassat för verkligheten på ett modernt konsultföretag"
• Om någon kund kräver kollektivavtal anpassar vi oss
• Vi ligger långt lönesnittet och lagkraven när det gäller arbetsmiljö

Obetald övertid var också en av de omständigheter som DIK tittade på i sin studie där nära åtta av tio av de anställda uppgav att de arbetar mer än de betalt för ganska eller mycket ofta. I konsultverksamheter varierar arbetsbelastningen över tid av naturen.

– Det ingår i jobbet, säger en byrå-vd och tillägger att byrån ger sina anställda en extra semestervecka

I Resumés enkät svarade 60 procent av byråcheferna att övertid inte alltid kompenseras, i vissa fall kompenseras med extra semesterdagar.

Många svar går i samma riktning – obetald övertid är inbyggd i affärsmodellen. En byråchef förklarar att konsultverksamhet innebär att "måste personalen vara debiterbar 75-80 procent för att affären ska gå ihop".

– Vid upphandlingar där kunder förväntar sig en större mängd gratisarbete (pitcharbete) skapas en arbetssituation där anställda behöver leverera mot befintliga kunder och debitera sin tid Samt arbeta med upphandlingen - detta skapar en större mängd obetalt övertidsarbete samt ett arbetsmiljö- och återhämtningsproblem.

I enkäten, där villkoret var att svaren skulle vara anonymiserade, är många av arbetsgivarna transparenta med att övertidskulturen leder till problem.

– Allt för mycket övertid kan få negativa effekter på vårt välmående. Trots våra ambitioner är det inte alltid möjligt att planera och förutse alla händelser och du kan komma i fråga för övertidsarbete ibland, säger en.

Andra byråer försöker individanpassat lösningarna i dialog med medarbetarna. En större byrå i enkäten uppger att avdelningarna har obligatoriska beläggningsgenomgång på regelbunden basis (1-2 veckor) för att se till att medarbetare arbetar rätt, effektivt och tidsmässigt rimligt.

– Vi tillämpar flexibla arbetstider, vilket betyder att om en medarbetare arbetat mycket under en period, kommer medarbetaren överens med sin chef om att jobba mindre en period framåt. Det finns även möjligheter att arbeta hemifrån, vilket ytterligare gör det möjligt att vara flexibel.

I olika grad försöker byråerna anpassa beläggningen mot personalstyrkan för att undvika övertidsarbete:
– Vår filosofi är att man ska kunna ha ett roligt, ansvarsfullt och krävande arbete utan att behöva jobba övertid. Vi tror att personer med balans i livet har trevligare på jobbet, arbetar mer fokuserat och levererar med högre kvalitet.

 



Dela sidan: