Dela sidan:

Det var på fredagskvällen, på internationella kvinnodagen, som Bonnierförlagens pris Årets Selma delades ut av Centerpartiets Annie Lööf och statsvetaren Suad Ali.

Amanda Oxell är förstås glad över priset.

– Det känns som en bekräftelse på att det verkligen går att göra skillnad – tillsammans. Det här är ett pris som tillfaller medlemmarna i Annonsrådet lika mycket som det tillfaller mig och prispengarna kommer att gå till att vidareutveckla plattformen, säger hon.

I början av 2017 startade hon Facebook-gruppen Annonsrådet, eftersom hon ville bidra till ett mer jämställt reklamlandskap. Gruppen, som i dag har 11 000 medlemmar, går gemensamt ihop och anmäler sexistiska och könsdiskriminerande annonser. Syftet är att antingen få ned dem permanent eller minska räckvidden.

Sedan starten av gruppen är den viktigaste lärdomen Amanda Oxell dragit att money talks.

– Så fort någon upplever att de riskerar att förlora eller tjäna pengar när de granskas av Annonsrådet så händer det grejer – och det snabbt. Sedan har jag också förstått att det råder stor kunskapsbrist kring jämställdhet i reklambranschen. Man tror att man vet vad jämställd kommunikation är, men det grundar sig ofta i att man har bristfällig kunskap kring normer och strukturer. Det är därför bolag även efter Metoo kliver på sina egna skosnören och fortsatt tar fram könsdiskriminerande och sexualiserande reklam. Men det positiva är att den här kunskapsbristen går att göra något åt, så länge viljan finns, säger hon.

Vad är det viktigaste ni har åstadkommit med Annonsrådet?
– Vi har förhindrat över två miljoner visningar av könsdiskriminerande och sexistisk reklam. Samtidigt har vi fört konstruktiva dialoger med några av världens största annonsörer och fått dem att införa rutiner för hur de kommunicerar. Vi har också fört samma utbildande dialog med våra medlemmar, vilket har lett till att många kan resonera kring reklam och jämställdhet på ett helt annat sätt än tidigare.

Har mängden sexistisk reklam och utförandet i Sverige påverkats sedan du startade Annonsrådet?
– Det har förändrats en del. Innan Metoo var vi fortfarande ganska fast i att titta på den uppenbara sexismen i reklam, typ "avklädd tjej på motorhuv". Nu har vi kommit längre och börjat titta på den könsdiskriminering som är så lätt att upptäcka om man inte är insatt i jämställdhetsfrågor. Ett exempel på det är skillnaden i hur man marknadsför kostymer för kvinnor och män. När en man poserar i kostym är det makt man vill förmedla. Men när en kvinna visar upp en kostym väljer man nio gånger av tio att klä av henne skjorta och BH. Jag känner inte en enda kvinna som skulle komma till kontoret så, men ändå så reagerar man inte direkt eftersom vi är så vana vid att kvinnor kläs av i media. Den rådande normen säger fortfarande att män ska utstråla makt medan kvinnor ska vara "fuckable". Det är ett strukturfel som behöver förändras.

Vad har du för planer för Annonsrådet framöver?
– Under 2019 kommer vi ha fortsatt fokus på dialog med annonsörer och utbildning av privatpersoner. Det ger ringar på vattnet som är värda att fortsätta kämpa för.

Priset Årets Selma går till en person eller organisation som gjort avtryck i jämställdhetsdebatten under året som gått och påverkat till en förändring och förbättring i samhället.

Juryns motivering för Årets Selma 2019 lyder:
Dagligen möts vi av mängder med reklam där kvinnor objektifieras och reduceras till sexobjekt. Genom en gemensam plattform på Facebook och Instagram har hon samlat över 10 000 medlemmar som med outtröttligt engagemang och kollektivets kraft fått världsledande företag att förstå och förändra. Att en fjärils vingslag verkligen kan växa till en orkan, det visar Årets Selma 2019 - Amanda Oxell för Annonsrådet.



Dela sidan: