Dela sidan:

I går presenterade Resumé en enkät som visade att majoriteten av byråerna som visade att fyra av fem stora och mellanstora svenska byråer har HR-ansvariga medan bara en av fyra har kollektivavtal. 60 procent av cheferna i enkäten uppgav att medarbetarna på deras företag jobbar övertid gratis. Enkäten skickades ut av Resumé i förra veckan och hade en svarsfrekvens på 43 procent. 

Resumés enkät var en uppföljning till den undersökning bland byråanställda som DIK släppte i höstas och som bland annat visade en hög grad av gratisarbete i branschen samt att sju av tio brukar arbeta trots att de är hemma sjuka. Bland de svarande här uppgav varannan kvinna och var tredje man att de gör det ganska eller mycket ofta.

Statistik visar att sjukfrånvaron och arbetssjukdomar i informations-­ och kommunikationsbranschen har ökat med drygt 40 procent sedan 2012.

I Resumés enkät, där 20 chefer från stora och medelstora byråer svarar anonymt på Resumés frågor är många transparenta kring att problemet med anställda som arbetar hemma sjuka förekommer och är svårt att undvika.

– I verkligheten, bortom principerna, är det ytterst medarbetaren själv som bedömer sitt sjukdomstillstånd och därmed om de kan arbeta eller inte. Och jag skulle ljuga om jag sa att det aldrig har inträffat. Sedan ska man komma ihåg att vissa sjukanmäler sig för att de inte vill smitta andra, men tycker då att de är friska nog att arbeta lite.

En viktig del i detta är att se till att det alltid finns överlappning av kompetens och insyn i projekten. På så vis kan samtliga medarbetare känna sig trygga med att en sjukdag kan täckas upp av kollegor. Vi vet med oss att en vanlig anledning till jobb under sjukdom är en rädsla för att frånvaron ska få konsekvenser för en själv eller bolaget, och ser därför till att snabbt delegera över arbetet till andra medarbetare för att täcka upp.

– Men i verkligheten, bortom principerna, är det ytterst medarbetaren själv som bedömer sitt sjukdomstillstånd och därmed om de kan arbeta eller inte. Och jag skulle ljuga om jag sa att det aldrig har inträffat. Sedan ska man komma ihåg att vissa sjukanmäler sig för att de inte vill smitta andra, men tycker då att de är friska nog att arbeta lite, uppger en byrå-vd.

En annan uttrycker det så här:

– Vi ställer inga krav på att våra medarbetare arbetar när de är sjuka. Många medarbetare har ett stort engagemang i sitt arbete och känner en stor yrkesstolthet. Det betyder sannolikt att de frivilligt finns tillgängliga för att lösa mindre frågor för kund under sjukdom av mindre allvarlig art.

Flera byråchefer uppger att de har rutiner för att skapa större insyn mellan medarbetarnas arbetsuppgifter så att det kan bli enklare att delegera-

– I vissa fall är dock en arbetsgrupp beroende av en mindre insats från en sjuk individ och då brukar gruppen försöka lösa detta tillsammans - dock innebär det då visst arbete för den sjuke, säger en byrå-vd.

I enkäten frågade Resumé också byrå-vd:arna om vad de anser är viktigast för att branschen ska bli bättre i arbetsmiljöfrågor. Här är ett urval av de föreslagna åtgärdena:

• Högre krav på köparna 
• Sluta upphandla genom pitcher
• Att cheferna blir bättre på att planera och förutse beläggningen.
• Kollektivavtal
• Etablera en plan för HR-frågor
• Proakivitet från byråledningen
• Ständig dialog mellan chefer och medarbetare
• Alla byråer borde som minimum spegla de förmåner som stipuleras i kollektivavtalen
• Höja timpriset
• Ett utvecklat ledarskap
• Följa lagarna och reglerna som finns gällande arbetsmiljö och likabehandling
• Ta fram policies och handlingsplaner kring arbetsmiljön
• Arbeta systematiskt med aktiva åtgärder 
• Inkludera de anställda i besluten
• Regelbundna personalundersökningar 
• Ta in extern hjälp i HR-frågor

– Människor som mår bra och är engagerade är helt klart kreativare. Det borde vara ett egenintresse hos alla byråer att bry sig om varje individ på riktigt, men det är självklart lättare för oss som en mellanstor byrå att se varje person både i yrkesrollen, men också som människa och finnas där, stötta och underlätta, om saker utanför jobbet är tufft, säger en chef i enkäten.

En annan chef framhåller vikten av att upprätthålla en dialog

– Viktigt att ledningen tar tempen på arbetsgrupper och agerar om någonting är tokigt. Också viktigt att skapa ett sådant klimat att anställda kan säga ifrån om de upplever att någonting är fel. Vi har även koppling till Företagshälsan vilket är nyttigt vid vissa fall, där det finns tillfälle för såväl samtal som undersökning.

– Humankapitalet är en byrås viktigaste tillgång. Det är viktigt att löpande ha ett fokus på att skapa en sund kultur och arbetsförhållanden som gör att medarbetarna kan utvecklas.

På frågan om hur man ska förbättra arbetsmiljön är det flera chefer som lyfter pensionsfrågan:
– Såg en undersökning visar att 9 av 10 byråer inte betalar tjänstepensioner för sina anställda. Det är en katastrof som medarbetarna kommer att märka först när de går i pension. Just den frågan borde lyftas i branschen. Det handlar inte om kollektivavtal utan grundläggande moral och ansvar gentemot medarbetarna, säger en vd.



Dela sidan: