Dela sidan:

Max bryter med Djurens rätt efter kritik
Kritiken mot hamburgerkedjan Max var hård i sociala medier efter att de berättat att de skulle inleda samarbete med Djurens rätt. Sent under fredagseftermiddagen tog Max beslutet att dra sig ur samarbetet. Tanken var att man skulle införa en veganmärkning från Djurens rätt, men efter att det framkommit vissa associationer runt organisationen bakom märkningen ledde detta till starka negativa reaktioner. Det är därför man avbryter, skriver Max själva i ett pressmeddelande.

Kritiken bubblade efter att SVT Nyheter granskat organisationen och det framkommit att flera anställda begått brott. Djurens rätt menar i sin tur att SVT:s reportage är grovt missvisande och har en dialog med dem, då överträdelserna ska ha begåtts för längesen.

Det är framför allt lantbruksorganisationerna som har reagerat på samarbetet och Max har även fått kraftig kritik på sin Facebooksida. ”Samarbetet kan jämföras med att ett kärnkraftverk skulle samverka med kärnkraftsmotståndare”, skriver bland annat en person, enligt SVT.

Peter Wolodarski: Swedbank motarbetar journalistiken
Swedbank har skakats av Uppdrag Gransknings avslöjanden om misstänkt pengatvätt. I förra veckan kom det även fram att Swedbank blockerar anställda från att lämna tips till SVT:s krypterade tipssajt. Det här har fått bland andra DN:s chefredaktör Peter Wolodarski att ryta ifrån. ”Att Swedbank aktivt försöker försvåra för grävande journalister är illa, och det borde få allmänhet, kunder och aktieägare att reagera”, skriver han i sin söndagskolumn. Han menar att Swedbank och Skatteverket, som också gått ut med restriktioner om att journalister inte ska kunna granska skattekonton, mörklägger och motarbetar journalistiken. ”Sverige är på väg att bli slutet”, skriver han.

Vill stycka techjättarna – ”het strid i presidentvalet”
Det var i fredags som den demoraktiske senatorn och presidentkandidaten Elizabeth Warren lovade att om hon kommer till makten så ska hon tvinga fram en delning av Silicon Valley. Facebook kan till exempel tvingas sälja WhatsApp och Instagram och Google splittra på annonsbolaget och sökmotorverksamheten. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. ”Nu börjar kriget som många väntat på, men bolaget är väl förberedda”, skriver Di:s Andreas Cervenka. Techjättarna har bland annat satsat enorma pengar på lobbying hos politikerna i Washington, men det är ändå en skrämmande framtid.

”Warren har rätt – med den storleken som techjättarna har kommer man att kväva innovation. Genom att splittra på dem kan information istället gå genom självständiga kanalerna istället för centraliserade plattformar”, skriver Robert Reich för The Guardian.

Youtube ska varna tittare för fake news 
Youtube har kritiserats hårt både efter pedofilskandalen och att konspirationsteorier sprids i kommentarsfälten – därför testar man nu en ny funktion som ska varna för falska nyheter när du är på väg att ta del av en. Användarna kommer redan i sökresultaten att se när ligger i risk att få uppvideor som kan innehålla falsk information. Funktionen testas just nu i Indien, men enligt CBS ska den rullas ut brett.

Telenors kommunikationsdirektör lämnar
Pia Lindhe, kommunikations- och corporate affairs direktör på Telenor, lämnar sitt uppdrag efter ett strategibyte. Telekombolaget har beslutat att lägga ett ökat fokus på corporate affairs i rollen, skriver Telekomnyheterna. Pia Lindhé har arbetat på Telenor i tre och ett halvt år. 

Snapchat blir serie
Streamingtjänsten Quibi lanserar en serie baserad på starten av Snapchat. Tjänsten, som grundades av bland annat HP:s tidigare vd, har skrivit ett manus som kommer att framställa Evan Spiegel i ett mindre smickrande ljus. Serien är alltså liknande filmen The Social Network som handlar om Facebooks start och kommer lanseras 2020.

Facebook blockerar annonser riktade till kvinnor i klimakteriet
Facebook hindrar ett antal företag från att sälja glidmedel för kvinnor som går igenom klimakteriet – trots att motsvarande produkter för varumärken som riktas till män tillåts. Företagen hävdar att Facebook är inkonsekventa med hur de tillämpar sina policys. ”Det har utvecklat sig till en könsstrid med Facebook”, säger en av dem till CNBC.



Dela sidan: