Dela sidan:

Barncancerfonden har uppmärksammat att svenska givare i allt högre usträckning vill se konkret hur deras pengar kan göra skillnad. Inställningen är extra stark hos yngre givare, vilket också framgår i branschorganisationen FRII:s senaste undersökning om allmänhetens inställning till ideella organisationer och deras attityder kring givande.

Så kallad kvittokommunikation, där givarna får återkoppling kring hur deras pengar används används redan av flera organisationer. Den som skänker blod i Sverige får exempelvis ett sms när blodet kommit till användning för en patient.

För Barncancerfonden utgör  finansiering av forskning merparten av verksamheten. Men snabb kommunikation som visar effekt och resultat är en utmaning när forskning tar tid. 

I samarbete med IBM har Barncancerfonden därför undersökt om ny så kallad blockchain-teknik kan användas för att möjliggöra öka transparensen och ge en uppföljning.

– Vi är måna om att vara så öppna och transparenta som möjligt för att bygga förtroende hos våra givare. Kan vi också kommunicera effekt på ett tydligare sätt skapar vi ett ännu starkare engagemang i kampen mot barncancer. Vi identifierade Blockchain som en intressant teknik att leverera än mer på ovanstående, säger Barncancerfondens kommunikationschef Michel Brygiewicz till Resumé.

Med IBM Design Thinking som metod designade de ett flöde som skulle ge givaren insyn och återkoppling kring hur just deras pengar använts. I prototypen till blockkedjan inkluderades givare, Barncancerfonden och forskare som länkar i kedjan. Hela kedjan designades och byggdes i blockchain för att säkerställa att processen fungerade hela vägen från donation, utbetalning till forskare och rapportering om forskningsframsteg tillbaka till Barncancerfonden och den enskilde givaren. 
 


– Tanken är att skapa ett obrutet kretslopp mellan givare och exempelvis forskare. Det blir en löpande kvittokommunikation där givare kan följa hur just deras gåva används.

I vilken usträckning har ni sett ett ökat behov av transparens bland givarna?

– Som givare förväntar man sig att få information om nyttan med sin gåva, en förväntan som vi ser växer i den yngre målgruppen. Sen handlar det om förtroendefrågan inom ideell sektor generellt, påvisa att pengarna faktiskt når fram.

Samarbetet med IBM har ökat Barncancerfondesn förståelse för hur blockchain skulle kunna hjälpa oss att vara så öppna och tydliga som de vill våra givare. Samarbetet har genererat en mängd idéer om organisationen kan fortsätta arbeta för att öka engagemanget och behålla givarnas höga förtroende.

Vilka är de viktigaste insikterna från samarbetet med IBM?

– Att det finns stora möjligheter att informera och engagera mer om hur våra insamlade medel används med hjälp av teknik.

Vad tror ni blir nästa steg?

– Att definiera ett pilotprojekt där vi kan testa våra insikter från projektet.

Hur tror ni att det här projektet kan förändra ert sätt att kommunicera på längre sikt?
– Vår förhoppning är att det kan påverka vår kommunikation till att förmedla effekt och angelägenhetsgrad på ett ännu starkare sätt.

Faktaruta:
Blockchain är en distribuerad databas, också beskrivet som ett system som alla ingående parter har tillgång till men som ingen enskild kan manipulera. Alla transaktioner som sker lagras på datorerna hos alla de som är med i kedjan. Blockchain erbjuder alltså användaren säkerhet och spårbarhet, vilket skapar ökad tillit och förtroende. Tekniken medger även högre grad av automatisering och digitalisering, då exempelvis väntetider för att verifiera transaktioner hos en tredje part kan undvikas helt. 



Dela sidan: