Dela sidan:

Klockan 12.00 på fredag sluter designbyråns Dobermans Hanna Kulin, Sara Johannesson, Edvard Scott, Tove Blomgren och Kristina Carlander upp bakom den globala klimatstrejken genom att manifestera på Myntorget i Stockholm. 

De senaste månaderna har tiotusentals ungdomar över hela världen skolstrejkat under parollen #FridaysForFuture, inspirerade av Greta Thunberg. Samtidigt har vuxenvärlden slutit upp i initiativ som #ParentsForFuture, #DoctorsForFuture och #LawyersForFuture.

Medarbetarna på Doberman ser att klimatkrisen innebär enorma utmanar som design kan möta. Det kommer att behövas flera nya tjänster för att effektivisera olika delar av samhället såsom konsumtion och transport. Det har fått designers att ansluta sig till den växande klimatrörelsen under #DesignersForFuture, detsamma gäller de fem anställda på Doberman som anser att politiker och medier har misslyckats kommunicera hur allvarlig klimatkrisen är är.

Enligt en färsk undersökning från EIB är svenskarna bland det folk i EU som har sämst kunskap om konsekvenserna av klimatförändringar. Samtidigt ligger svenskarnas utsläpp per capita på topp tio-listan globalt. Hösten 2018 slog IPCC-rapporten fast att tiden är knapp om vi ska rädda planeten.

– Den här rapporten blev ett uppvaknande för oss. Vi har 12 år på oss att lösa det här och för politikerna, i Sverige och i världen, är den här situationen ett stort misslyckande. Inte heller Sveriges regering har gjort tillräckligt och det mesta tyder på att vi inte kommer att uppfylla Parisavtalet, säger Tove Blomgren creative director på Doberman till Resumé.

Hur bred uppslutning behöver ni för att göra skillnad?
 Greta Thunberg har visat att man kan åstadkomma väldigt mycket som individ för att få genomslag i frågan. Här handlar det inte om att få så många som möjligt att ställa sig bakom initiativet, utan om att vi tror att designers kan göra verklig skillnad genom sin förmåga att berätta historier och få människor att agera, säger Dobermans creative director Tove Blomgren till Resumé. 

Doberman för i dagsläget samtal för att starta ett unikt byråöverskridande samarbete över olika discipliner. 

– Jag tror att folkbildning är jätteviktigt inte minst med tanke på svenskarnas bristande kunskap i klimatfrågan och jag tror att det finns ett stort behov att branschen samlar sina krafter och skapar en gemensam kampanj. Vi utmanar branschen att samarbeta över gränserna för att möta vår tids största utmaning.

Dobermans designers uppmanar  branschen att manifestera den 15 mars under den globala klimatstrejken äger rum. Från klockan 12 kommer byrån att sluta upp på Mynttorget i Stockholm och kräva att Sverige möter Parismålen.



Dela sidan: