Dela sidan:

I går uppmärksammade techprofilen Mikael Pawlo, som bland annat är en av grundarna till spelbolaget Mr. Green, DN-skribenten Fredrik Strage att någon hade använt sig av en bild på honom i ett oväntat sammanhang. Kulturjournalisten nyttjas i bildsättningen till en artikel med rubriken "Denna 15-åriga kille köpte ett hus till sin mamma efter att ha tjänat tiotals miljoner kronor hemifrån".

Det ingen av dem visste då var att det rörde sig om en bluffartikel som spridits i sociala medier i Expressens namn. Bluffartikeln med bilden från Fredrik Strage såg ut att vara publicerad under Expressens sektion "Dina Pengar".

Kvällstidningen uppger i en egen artikel det fler även cirkulerar en annan bluffartikel på nätet där med rubriken "PRO:s priskoll: Här finns Sveriges dyraste och billigaste matkassar" där kvällstidningen uppges vara avsändare. Expressen varnar nu sina läsare för att lämna ut några personliga uppgifter i samband med att de stöter på dessa bluffartiklar.

– Vi utsätts från och till för den här typen av vad som verkar vara bedrägeriförsök och varumärkesintrång och har gett våra advokater i uppdrag att agera på alla sätt vi kan. Det viktigaste är att ingen läsare drabbas, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson till den egna tidningen.


RÄTTELSE: I en första version av artikeln skrev Resumé att det rörde sig om en annons på Expressen.se. En uppgift som först bekräftades av Bonnier News Brand Studios som därefter uppmärksammade Resumé på att det rörde sig om en bluffartikel. Däremellan hann Resumé skicka ut ett nyhetsbrev med rubriken "DN:s Fredrik Strage blev 15-årig mångmiljonär i Expressens annons". Resumé ber läsarna om ursäkt för de felaktiga uppgifter som publicerades.  



Dela sidan: