Dela sidan:

För några veckor sedan berättade NoA:s koncernchef Thomas Høgebøl i Resumé om en rad förändringar nätverket genomför i och med flytten till Tulegatan där alla byråer kommer att sitta under samma tak. Under 2019 kommer hans fokus ligga på att etablera modeller för samarbete mellan olika discipliner i huset. 

Vid sidan av förvärv inom konvertering och distribution ska NoA möta konkurrensen från konsultjättarna och den växande inhousetrenden med flexibla och snabbfotade processer. 

– Vi ser inte inhousetrenden som en så himla stor utmaning för oss. Genom att de gör fler saker inhouse kan vi jobba med dem på ett annat sätt och genom att vi ställer om våra processer för samarbeten inom NoA kan vi också hitta nya vägar att jobba mot kund, säger Thomas Høgebøl till Resumé och fortsätter:

— Vi såg inhousetrenden redan 2014 och 2015. Då var det en tuffare nöt att knäcka eftersom vi inte riktigt visste vad det var. Det vi ser nu är att det bara gör sitt till. Det är som robotiseringen på ett sätt - något vi fruktade men det förändrade inte så mycket som man föreställde sig. Våra kunder blir mer kvalificerade och vi får andra problem att lösa.

NoA har haft en stark tillväxt och lönsamhet under de senaste åren. Han vill inte riskera kärnaffären, men ser på sikt att kommunikationserbjudandet kommer att utmanas på ett sätt som kräver att nätverket hittar nya intäktsströmmar. Däremot är Thomas Høgebøl inte lika övetygad om att nya kunder är rätt prioritering i det läge som NoA befinner sig just nu.

– Med den kundlista som NoA har gemensamt så är det inte prioriterat för oss att pitcha just nu. Vi skulle bara kunna arbeta och utveckla samarbetet med de kunder vi har. Vi kommer att vara mer selektiva framöver vilka pitchar vi ska vara tidigare än tidigare

– Det finns många byråer där ute som har pitchar alldeles för mycket. Det gör att man jobbar alltför mycket i projekt i stället för i processer. Det blir för kortsiktigt.





Dela sidan: