Dela sidan:

Månadens stora vinnare blev radio med en positiv tillväxt om 30,9 procent. De flesta printkategorierna backade i februari, tuffast hade populärpress med en tillbakagång på 32,2 procent. Totalt förmedlades under februari drygt 1,1 miljarder kronor.

 Även mediekategorierna DR/Annonsblad, bio, utomhus/trafikreklam, online video samt sociala medier ökade i februari. Ackumulerat, under årets två första månader, är DR/Annonsblad den mediekategori som har ökat mest med en positiv tillväxt om 16,1 procent – vilket motsvarar 10,2 miljoner kronor.

– Trots en marginell nedgång kan februari ses som en mycket stark månad för medieinvesteringarna. Jämförelsetalen från 2018 innehåller ett OS vilket gjorde februari 2018 till den starkaste februarimånaden i Mediebyråbarometerns historia. Ett tapp om endast 0,5 procent signalerar därför att mediemarknaden fortsatt är urstark - dock viktigt att ha i åtanke att förra årets OS skapar svängningar i siffrorna. Efter en svag inledning på året för kategorierna utomhus/trafikreklam och radio noterar vi rekordnivåer i februari, även bio ökade kraftigt – dock inte "all time high", säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett presmeddelande.

Under februari backade printkategorierna ordentligt, med 22,6 procent. Tuffast under februari hade mediekategorin populärpress med en negativ tillväxt om 32,2 procent. Även dagspress kväll backade kraftigt och uppvisade en negativ tillväxt om 31,8 procent. Andra mediekategorier som uppvisade röda siffror under februari var; fackpress, dagspress storstad, dagspress landsort, sök, TV samt online display.

– TV minskade med 3,5 procent som en direkt följd av OS 2018. Även dagspress kväll, som backade hela 31,8 procent, har sannolikt påverkats av en OS-effekt. Raset för populärpress är oroväckande stort; 32,2 procent. De senaste siffrorna från Orvesto visar på fortsatt minskat läsande vilket inte kommer att bromsa populärpressens sjunkande intäkter. Det kommer inte heller bromsa printkategoriernas sjunkande intäkter generellt. De digitala annonsköpen ökar långsamt, även om de stora ökningarna har avtagit och marknaden mognat. Totalt sett ökade de digitala medieinvesteringarna i februari med 0,9 procent, där online video ökade mest med en positiv tillväxt om 13,6 procent, säger Jochum Forsell, vice vd IUM i en kommentar.



Dela sidan: