Dela sidan:

Sedan sammanslagningen mellan Familjen och Pangea Design för sju år sedan har byråledningen länge funderat på att hitta ett enklare företagsnamn. Efter ungefär ett år som vd för verksamheten väljer Sofia Björkman att stryka Pangea ur företagsnamnet och övergå till det mer slagkraftiga Familjen. Enligt henne har design- och kommunikationsbyrån suttit på en bortglömd skatt, inte minst eftersom de suttit på domännamnet familjen.se i flera år.

– Det är helt rätt läge att göra det här nu. Vi kommer att behålla vår kärnaffär inom kommunikation, design- och tjänsteutveckling, men satsa mer på gränslandet mellan kommunikation och tech framöver och då blir Familjen en bra utgångspunkt för att bli mer synliga, säger Sofia Björkman till Resumé. 

Inför namnbytet har byrån gjort ett strategiarbete och tagit fram en ny visuell identitet inspirerad av den franska matematikern Henri Poincaré och hans framläggning av kaosteorin – studiet av vissa till synes oförutsägbara matematiska och fysiska fenomen.

– Familjen ska spegla kombinationen av ordning och oordning. Det är så vi anser att man behöver  jobba med varumärken. Det är en balans som man hela tiden måste förhålla sig till. I vissa lägen måste man jobba i linje med förväntningarna och i andra lägen måste man utmana dem mer. Den nya visuella identiteten är mer expressiv, säger Sofia Björkman.

Namnet Familjen väcker för mig andra associationer som artisten eller 1990-talsgänget av kriminella som satte skräck i Borlänge. Hur ser ni på risken för sammanblandning eller att namnet blir för generiskt? 
– Varumärkesregistreringen är Familjen STHLM AB och till viss del finns det en risk när man gör den här typen av förändringar. Jag har fått både ris och ros där vissa menar att vi blir för breda. Men jag är övertygad om att Familjen är en fantastisk plattform.

Familjen har i dag 40 medarbetare. Bland kunderna märks bland annat SL, Skanska, Suntarbetsliv, Stockholms universitet, Vasakronan och Norstedts Juridik.



Dela sidan: