Dela sidan:

Med jämna mellanrum kommer undersökningsinstitutet WARC med rapporter om reklam- och kommunikationsvärlden. Den här gången har man tittat närmre på förra årets Cannes Lions-vinnare och hittat tre exempel på kampanjer som på olika sätt använt sig av en innovativ mediestrategi för att uppnå sina mål.

Nå svårare målgrupper med breda kampanjer

Vinnarna i kategorin integrerat under 2018 WARC Media Awards visade hur man kan nå svårtillgängliga målgrupper genom innovativa kanalval och rätt kombination av köpta, ägda och förtjänade medier. Grand Prix-vinnaren Droga5:s "Dundee"-kampanj för Tourism Australia visar hur stort genomslag vid ett givet ögonblick kan ge långsiktiga effekter och hur ett kreativt koncept kan bryta igenom bruset kombinerat med 360-tänk.

TV som kanal för sponsorskap
Tv visade sig vara en agil kanal för att aktivera sponsorskapet på ett effektivt sätt. Ett exempel är Grand Prix-vinnaren "Suzuki Ignis" som ville öka populäriteten bland kvinnliga millenials och skapade ett helt motorprogram från skratch när de inte kunde hitta rätt tv-format att sponsra.

Tech öppnar upp nya kanaler
Den ständigt accelererande teknikutvecklingen gör att varumärken kan hitta nya, outnyttjade kanaler att använda som plattform för sina kampanjer, något inte minst Grand Prix-vinnaren "Prescribed to death" från amerikanska Hälsoskyddsinstitutet visar. Byrån Energy BBDO valde att använda sig av 3D-printrar för att trycka upp ansikten på offer för opioidkrisen på olika piller.

– I en tid med alltmer automatiserade medieköp, växande sökbudgetar och Amazon som annonsplattforms intåg är det inspirerande att se de här exemplen på en imponerande kombination av data, riktning och genomtänkta strategier, säger Lucy Aitken, ansvarig för WARC:s casestudier.

 



Dela sidan: