Dela sidan:

Världens näst största annonsör, FMCG-jätten Unilever har under de senaste åren stöpt om sin marknadsföringsstrategi och kraftigt minskat medieköpen. Nu rapporterar brittiska Campaign att Unilever globalt sparade mer än 500 miljoner euro (drygt 5 miljarder kronor) på sina kostnader för marknadsföring och varumärke under förra året. Enligt årsredovisningen har besparingen skett genom att flytta pengarna mot området som driver tillväxt såsom digital media och butikskommunikation medan bolaget minskat kostnaderna för produktion. Under de senaste åren har Unilever kraftigt minskat antalet byråer och produktionskostnader samt inlett ett samarbete med den byrån Oliver för att driva inhousesatsningnen U-Studios på 18 kontor i 15 länder. Detta har lett till "snabbare produktion och mer effektiv produktion av innehåll än externa byråer"
. För en månad sedan rapporterade Resumé hur Unilvever även har minskat investeringarna i Sverige med 15 procent under 2018. 







Ericsson sponsrar Sveriges OS-ansökan

Stockholm konkurrerar med italienska Cortina/Milano om att få vinter-OS 2026. Nu avslöjar Dagens industri att telekombolaget Ericsson går in som huvudsponsor av ansökan.
– Vi kommer arbeta tillsammans med SOK inför ansökan. Både genom att stötta finansiellt, men även för att förstå hur det går att använda teknik för att skapa den bästa idrottsupplevelsen och ett mer hållbart OS, säger Helena Norrman, marknads- och kommunikationschef till Di.

Presidentkandidat till attack mot techjättarna – då tog Facebook ner annonsen

Den demokratiske presidentkandidaten Elizabeth Warren föreslog i helgen att bryta upp techjättarna Facebook och Google eftersom hon anser att bolagens makt är för stor. Under tisdagen uppmärksammade Politico att Facebook tog bort tre av kandidatens annonser från plattformen som marknadsförde. Budskapet ersattes av en förklarande text om att annonsen hade plockats ner eftersom de stred mot Facebooks annonspolicy.

– Vi tog bort dem för att de strider mot vår policy om användande av vårt varumärke, säger en talesperson från Facebook till Politico.


Netflix:s hot mot public service ska utredas i Storbritannien.



Kommunikationsutskottet i det brittiska överhuset vill att brittiska public service lägger fram belägg för att de har anpassat sig till spirande streamingjättar som Netflix och Amazon Prime och kommer att tillsätta en utredning för att se om BBC har gjort tillräckligt för att möta tjänsterna. Det skriver The Drum.

Facebook rullar ut nya mätfunktioner

Under tisdagen uppdaterade Facebook sina mätverktyg för att hjälpa annonsörer att ta bättre beslut. Bland annat har plattformen skapat en ny funktion för att mäta hur många mottagare en kampanj potentiellt kan nå och tas emot av olika målgrupper. Annonsören kommer få data på hur kampanjen presterar jämfört med andra bolag som markändsfört sig mot samma målgrupp, men också den förväntade konverteringen utifrån annonsörens mål med kampanjen. Det rapporterar AdAge. Förändringarna kommer att implementeras den 30 april. 



IKEA lägger ner e-handelssatsning
I juni 2016 lanserade IKEA butikskonceptet Service och pick-up i Danderyd i norra Stockholm. Nu stänger butiken. Enligt möbeljätten handlade projektet om att lära sig mer om kundernas behov genom att testa format som inte fanns i dagsläget.


– Vi är nöjda med resultatet av IKEA Service och pick-up. Vi har lärt oss mycket av den här resan men ser att vi behöver satsa på andra lösningar, säger IKEA:s presskontakt Jon Egerlid till tidningen Market



Dela sidan: