Dela sidan:

Jag önskar dig allt gott i världen. Att du får vara frisk. Att du får gifta dig lyckligt. Att du får bo någonstans med många heltäckningsmattor som du gillar. Och till sist att du får ett arbete, en sysselsättning, ett yrke, som gör att jobbet och livet är nästan samma sak.

Du undrar om jag kan rekommendera reklambranschen?

Jag svarar att jag älskar den. När det vita pappret ligger på skrivbordet och en idé måste levereras och natten är sen och plötsligt sitter det! Den känslan är obeskrivlig.

Jag svarar att jag avskyr den. Eftersom den speglar många av människans sämsta sidor och därför består mest av uppblåst skryt, och självförhärligande.

Jag svarar att jag älskar den. Få andra branscher ger samma direkta feedback. Smack! 100% mer i dagskassan. En miljon nya följare. Orsak och verkan i omedelbar symbios, kanske som en konsekvens av just din idé.

Jag svarar att jag avskyr den. Eftersom reklamen mer än något annat ger människor och företag möjlighet att visa mod och karaktär som bygger långsiktiga värden – som inte tas tillvara. Aldrig får kvartalsekonomin så tydliga effekter som när verkligt imagebyggande kommunikationsstrategier monteras ner i konferensrummen.

Jag säger att jag älskar den. Eftersom du får spela i ett lag. Gråta, skratta, svära, slita för färgerna på tröjan. När det är bra på jobbet är det en för alla och alla för en. Det gör ditt liv rikare.

Jag säger att jag avskyr den eftersom charlatanerna vinner mark. Excelfilerna som vill krama kraften ur kreativiteten genom att garantera det omöjliga: Förutsägbarhet – syns nu i laptopen hos allt fler marknadschefer.

Jag säger att jag älskar den för du får vara en del av den nya tekniken. För att du kan få exhibionisten i dig tillfredställd, när din film rullar på TV. För att du måste hålla dig allmänbildad. För att du måste vara snäll och trevlig för att bli framgångsrik. För att du kan tjäna en hel del pengar. För att du kan ta några timmars ledigt utan att någon bråkar. För att det är (relativt) rent från sexism och annan skit. För att kreativitet – i den meningen vi menar nyskapande, holistiska tankar som får människor att känna nya känslor – inte kommer att ersättas av algoritmer under din livstid... För att du –
faktiskt – kan bli odödlig. Som Anna Maria Lenngren.

Jag skulle säga att jag älskar den mycket mer än något annat. Så visst, kära dotter; Sök dig gärna till reklambranschen. Men spotta i nävarna. Kavla upp ärmarna. Ställ in dig på att jobba hårt. Som någon sa: "If you dont come in Sunday, dont bother come on
Monday!"

Fredrik Jerlov, tidigare vd och grundare av reklambyrån Jerlov



Dela sidan: