Dela sidan:

Innan årsskiftet 2018/2019 rapporterade Resumé och att alltfler indikatorer pekade på att konjunkturen nått sin topp och att tuffare tider var att vänta såsom lägre framtidstro bland svenska konsumenter, lägre BNP-tillväxt på kvartalsbasis, Donald Trumps handelskrig och en eventuellt Brexit.

– IRM ser det snarast som att allmänkonjunkturen under kommande år saktar in. Detta kombineras under 2019 med att många medier möter starka jämförelsetal från 2018, som dessutom delvis varit positivt påverkat av idrottsevenemang och val. Samtidigt så har flera mediegrupper ett positivt momentum under Q4 2018, och indikationerna är goda från många aktörer när vi nu är på väg in i det första halvåret 2019. Detta gäller framförallt internet, rörlig bild, utomhus och radio, sade IRM:s vd Madeleine Thor till Resumé då.

Nu väljer alltså IRM att sänka prognosen över medieinvesteringarna för helåret 2019 från 4,3 till 4,1 procent.

"Utfallet i Q4 låg i linje med IRM:s förväntningar och trots att inledningen på 2019 bjuder på goda utsikter så ser IRM samtidigt en något mer avvaktande marknad vilket föranleder en marginellt försiktigare prognos", skriver IRM på den egna sajten.

Förra året slutade med 39,8 miljarder kronor i totala medieinvesteringarna all time high. I år räknar IRM med att omsättningen landar på 41,5 miljarder kronor. Reklamkonjunkturen toppade under 2017, då tillväxten i medieinvesteringar steg till 8 procent jämfört med föregående år. 



Dela sidan: