Dela sidan:

Med tre korta filmer får tittaren se olika reaktioner på graviditetsbesked som ofrivillig barnlöshet, oönskad graviditet och känslan av att äntligen lyckas bli med barn.
Känslorna står i centrum i filmerna och syftet med kampanjen är att visa en mer osminskad bild av vad det kan innebära att få veta att man är gravid och att resultatet av ett graviditetstest rummer en rad olika möjliga perspektiv. 





 
– Vi var trötta på reklamen för graviditetstester som vi själva sett i våra flöden. Den ger inte en korrekt bild av verkligheten och de bilder av ämnet som visas provocerar. Jag har pratat med flera vänner som har erfarenhet av att till exempel kämpa för att bli gravida, men de reklambudskapen som existerar är ofta väldigt likriktade. Det är långt ifrån alla som köper graviditetstest som vill bli gravida och det är långt ifrån alla som blir gravida på första försöket. Utgångspunkten var att göra en kampanj som många känner igen sig i, säger Alexandra Arvidson creative/copywriter på House of Radon till Resumé.

– Ögonblicket när man får veta om man är gravid eller inte är också en väldigt filmisk situation vilket vi lekt med i kampanjen genom att få enheterna att likna filmaffischer. Det är en laddning som vi ville fånga.

Insiktsarbetet bygger på samtal med kvinnor i omgivningen, men också med stöd av RFSU:s kunskapsbank. Kampanjen går upp på bio, på sociala medier och utomhus.

Det handlar om att dramatisera en känslig situation. Hur såg ni på utmaningen att hitta rätt tonträff?
– Vi ville hitta en balans mellan att ligga nära verkligheten och att fånga folks uppmärksamhet. Vi jobbar tätt med RFSU och deras breda kunskap på området. Det viktigaste här var att skapa ett innehåll som folk kunde känna igen sig i.

Kampanjen är ett led i RFSU:s långsiktiga arbete med att skapa ett öppnare samtal kring sex och graviditet där förutfattade meningar, myter eller tabun inte står i vägen.

– För vissa är graviditet förknippat med en lång kamp, för vissa är det en framtidsdröm och för andra är det något man inte alls kan tänka sig. Verklig- heten ser olika ut för alla och det måste vi skapa utrymme för. Genom att fortsätta arbeta för en mer nyanserad och inkluderande bild hoppas vi i förlängningen kunna skapa ett mer öppet samtal kring fertilitet och resan att bli gravid som ser så olika ut, inte minst känslomässigt, säger Jessica Åström, produktchef på RFSU.

Filmerna kommer bland annat att synas i sociala medier, på utvalda skärmar i Stockholms tunnelbana samt på bio från den 15 mars till slutet av april.



Dela sidan: