Dela sidan:

Facebookgruppen "Reklamsnack" är med sina drygt 10 000 medlemmar den största svenska Facebookgruppen om reklam och kommunikation. I gruppen diskuteras aktuella kampanjer, viss forskning och varumärkesfrågor i allmänhet. Precis som i alla större Facebookgrupper är nivån både hög och låg, och det finns nog många i branschen som har ett hat/kärleksförhållande till gruppen.

Reklambranschen innehåller, precis som många andra branscher, en del känsliga egon. Man sitter gärna på sin kammare och filar på ordval, färger och klippning. Naturligtvis diskuteras projekt internt på byrån eller marknadsavdelningen, men det är nog få som skulle vara öppna för att visa upp sina work-in-progress för omvärlden och fråga vad de tycker. 

Men det är precis vad Andreas Drufva, marknadschef på Naturskyddsföringen, gjort. De senaste månaderna har han vid två tillfällen delat med sig av kampanjprototyper och frågat vad Reklamsnacksmedlemmarnatycker om dem. Vad kan vi förbättra, fungar det med en så tydlig CTA och är copytexten tillräckligt tydlig?

Första gången Andreas Drufva vände sig till gruppen handlade det om en kampanj med själva byråvärlden som målgrupp. I gruppen som tog fram kampanjen fanns varken copys eller art directors.

– Så jag vände mig dit de hänger. Inledningsvis fick vi väldigt frän kritik men det var bara att bocka och tacka. Det är betydligt bättre att få höra det i en Facebook-grupp än om den skulle komma efter att vi lanserat kampanjen, resonerar Andreas Drufva.

En del av förslagen i gruppen handlade om A- och B-testning, något som Naturskyddsföreningen som ideell organisation inte har resurser till.

– Det handlar om att vara kostnadseffektiv, säger Andreas Drufva.

Hur togs feedbacken emot internt?

– Den som hade kläckt originalidén tyckte att det var lite onödigt att jag frågade, jag skulle ljuga om jag sa att det var superpopulärt. Men mycket av den feedback vi fick var väldigt användbar så det var definitivt värt risken.

Med tanke på att gruppen stundtals kan vara väldigt kritisk, var du nervös för hur kampanjen skulle tas emot?

– Lite nervös var jag nog, just för att en sågning lätt kan leda till dåligt självförtroende i arbetsgruppen. Men den övervägande delen av kritiken har varit konstruktiv och en del direkt användbar så det var det värt, säger Andreas Drufva.

Naturskyddsföreningens marknadschef är medveten om att Reklamsnack inte på något sätt är representativ för hela branschen, men anser ändå att den fyller en tydlig funktion och att moderatorerna gör ett bra jobb med att städa upp bland lågvattenmärkena.

Kommer du använda dig av gruppen igen?

– Det tror jag nog. Som ideell organisation har vi per definition ett inifrån-utperspektiv och det är lätt att glömma hur vår målgrupp tänker. En av huvudmålgrupperna i vår "Rädda bina-kampanj" är trädgårdsintresserade och då kan jag mycket väl komma att vända mig till någon trädgårdsgrupp.



Dela sidan: