Dela sidan:

Det senaste året har det florerat ett otal rykten om Forsman & Bodenfors ägare MDC Partners, vars aktie det senaste året tappat 70 procent av sitt värde. Ägarbolaget, som utöver den svenska byrån även äger även framstående byråer som Anomaly, 72andSunny och CP+B, har bland annat ryktats vara till försäljning med Accenture som eventuell köpare. Amerikanska branschtidningar har även rapporterat om att flera byråer ska ha försökt köpa tillbaka sig själva från MDC Partners.

Nu står det dock klart att MDC får en ny delägare i Stagwell Group, som går in med 100 miljoner dollar. I samband med investeringen går Stagwell Groups vd och grundare Mike Penn in som ny vd på MDC Partners.

– Den största utmaningen för MDC är att få alla byråer att tända på alla cylindrar. Det finns de som går ganska bra medan andra har rejäla utmaningar, säger Mike Penn till Wall Street Journal.

Amerikanska e-sportmarknaden kommer 2019 att omsätta 200 miljoner dollar i annonspengar

E-sporten är ett av de snabbast växande medieområdena. I Sverige spenderar vi bland annat mer tid på att streama e-sport än traditionell sport. Och där användarna finns kommer snart annonspengar. Nu rapporterar eMarketer att den amerikanska e-sportindustrin under året kommer omsätta över 200 miljoner dollar i annonspengar. Emarketer räknar med att drygt 30 miljoner amerikaner i månaden tittar på någon form av e-sport, en ökning med 18 procent i jämförelse med 2018.

– Varumärken börjar se fördelarna med att nå den unga e-sportpubliken. Målgruppen har karaktärsdrag som gör dem svårflörtade men också potentiellt mer lukrativa än andra. De är vanligtvis unga, tittar inte på tv och har starkare köpkraft än genomsnitter, säger Paul Verna, analytiker på eMarketer till Adage.

Boeings varumärkesvärde beräknas ha tappat 7,5 miljarder dollar i värde

Den 10 mars kraschade ett Boeing-plan av modellen 737 Max 8 i Etiopien. Alla planets 157 passagerar omkom. Den senaste veckan har modellen tagits ur användning i princip hela världen. Enligt en beräkning från Brand Finance har Boeings varumärke tappat 7,5 miljarder dollar i värde, det rapporterar The Drum.

– Om Boeing ska behålla sin status som världens mest värdefulla och starka flygplansvarumärke behöver de anamma en proaktiv snarare än en reaktiv strategi och vara helt transparenta i utredningarna, säger David Haigh, vd på Brand Finance.

David Haigh säger att det inte är en omöjlighet för Boeing att nå tillbaka till sin tidigare varumärkesvärdering och pekar på Toyota som gjort en liknande resa.

Terrorattack livestreamades på sociala medier

Under natten har en moské i Christchurch i Nya Zeeland utsatts för en terrorattack som hittills krävt 40 liv. En misstänkt gärningsman har identifierats som en högerextrem och våldsbejakande australiensisk man, totalt har polisen gripit fyra män misstänkta för dådet. Flera lokala medier rapporterar även om att terroristerna livesände attacken på bland annat Facebook. Totalt sändes cirka 17 minuter. Just nu arbetar polisen på att få bort filmen från nätet och uppmanar allmänheten att inte dela den.

Youtube-stjärna tar över efter Carson Daily

För en månad sedan meddelade NBC:s profilerade talkshow-värd Carson Daily att han skulle komma att dra sig tillbaka. Nu står det klart att han ersätts av Youtube-stjärnan Lilly Singh. Singh har 14 miljoner Youtubeprenumeranter och har främst gjort sig känd för sina sketcher. Lilly Singh blir den första kvinna och icke-vita som leder en talkshow på något av de stora amerikanska tv-nätverken.

– En indisk-kanadensisk kvinna med en egen talkshow? Det är en dröm som går i uppfyllelse. Jag hoppas att mina föräldrar blir lika glada för det här som att få ett barnbarn, säger Lilly Singh i ett uttalande.



Dela sidan: