Dela sidan:

Den andra dagen av 2019 ANA Inhouse Conference inleddes med en genomgång av ANA:s egen undersökning "The continued rise of the Inhouse Agency" som gjordes 2018.

Undersökningen har gjorts två gånger tidigare och resultatet är tydligt – antalet varumärken som har inhousebyråer har ökat från 42 procent till 78 procent under de senaste tio åren. 90 procent av de som deltog i undersökningen säger också att deras inhousebyråer fått mer att göra under det senaste året, och 70 procent anger att de flyttat hem jobb från sina externa byråer under de senaste tre åren.

LÄS MER: Inhouse överallt – Tre tips för att jobba mer virtuellt

Samtidigt var det också tydligt att den absolut vanligaste modellen för amerikanska varumärken är att arbeta med en hybridmodell, där man låter inhousebyråer och externa partners dela på uppdrag och samarbeta. Enligt undersökningen jobbar 90 procent fortfarande med externa partners i någon form, även om man har en inhousebyrå.

Just samarbetet mellan inhousebyråer och externa partners var ett återkommande tema under dagen där flera talare berättade om hur de fick arbetat att flyta och hur man såg externa byråer som en viktig förlängning av inhouseteamen. Vi fick bland annat lyssna till Warren Chase från 140 (Verizon), Jean Batthany och Joe Rand från Yellow Shoes Creative Group (Disney) och Mike Boyd från Nationwide som alla delade uppfattningen om hur man som varumärkesägare måste jobba för att få samarbetet att fungera.

Ordet för dagen, som alla återkom till, var "swimlanes" – och med det menade de att man som kund har ett ansvar att förmedla "i vilken del av bassängen varje partner ska simma". Alla menade att om man är tydlig med vad man vill ha ut av sina partners och varför, och ser till att alla jobbar mot samma mål, så kan man få till ett fantastiskt samarbete. Detta var något som även Jon Cook, Global Chief Executive Officer på VMLY&R instämde i under en paneldebatt, samtidigt som han påpekade hur viktigt det var för externa partners att känna sig inkluderade för att kunna motivera sina anställda.

En annan åsikt som alla talare tog upp var att valet att jobba inhouse inte längre handlar om att spara pengar i första hand. Det absolut viktigaste är att man tillför ett större värde till varumärket. Alla uttryckte det på olika sätt, men tydligast var kanske Jean Batthany från Yellow Shoes som sa att "Vi vill inte att våra beställare ska jobba med oss för att de måste eller för att vi inte fakturerar dem. Vi måste få dem att förstå att vi kan skapa mer värde för varumärket än någon annan".

Samma åsikt delade Darren Moran från Wonderful Agency i LA, som arbetar med alla produktvarumärken i The Wonderful Companys portfölj. Men till skillnad från tidigare talare har man inga externa partners alls, utan allt görs inhouse. I en både underhållande och tankeväckande presentation berättade han om hur Wonderful lyckats skapa en byrå med kreativ höjd och väldigt lojala medarbetare som konkurrerar om de bästa kreatörerna på marknaden. Darren utmanade därför alla åhörare att våga släppa taget och satsa på att själva rekrytera den talang de behöver. Han delade också med sig av fem nycklar som gjort att The Wonderful Company lyckats:

• Man har fullt förtroende från ägaren
• Man använder aldrig fokusgrupper, utan litar på de anställdas kompetens och magkänsla
• Man agerar som en extern partner, och alla säger vad de tycker och tänker
• Man har minimerat antalet människor som får tycka i alla processer – bara den som har rätt att godkänna har rätt att säga nej till jobb
• Inhouse ses inte som en servicefunktion, utan en kreativ motor som skapar kommunikation tillsammans med resten av organisationen

Ur ett svenskt perspektiv var hela dagen intressant, då vi fick se många olika – men minst lika framgångsrika – modeller för hur man kan bygga upp en inhousebyrå och ett bra samarbete med externa partners (om man nu inte jobbar som Darren). Och det är framförallt den insikten vi tar med oss hem; det finns inte ett recept för hur man ska organisera det kreativa arbetet internt, utan var och en måste hitta sin modell. Och vara beredd att hela tiden utveckla den.



Dela sidan: