Dela sidan:

Redan när Telia lanserade erbjudandet om fri surf på utvalda sociala medier-plattformar 2016 när surfpotten tagit slut, var kritiken hård från de som ansåg att operatören bröt mot nätneutraliteten. 
Även Post- och telestyrelsen (PTS) ansåg att operatören bröt mot EU:s lagstiftning eftersom de ansågs ge vissa företag en gräddfil. 

Telia överklagade beslutet till Förvaltningsrätten i Stockholm, som gav PTS rätt i slutet av september. En månad senare lanserade Telia tjänsten "Fri surf sociala medier" och tog bort möjligheten att surfa när potten är slut.



I dag annonserar Telia, bland annat med genom en banner på Aftonbladet med texten "Fler, giffar, snaps och likes. Alltid hos Telia – Fri surf på sociala medier". Annonsen hänvisar inte konsumenten vidare var de kan få ytterligare information om villkoren för erbjudandet vilket är ett krav i Marknadsföringslagen.

 Resumé ringer upp Telias presschef Irene Krohn som efter ett första samtal återkommer och berättar att Telia justerat marknadsföringen på hemsidan för att förtydliga erbjudandet.

På landningssidan har man lyft fram informationen kring att erbjudandet endast gäller så länge konsumenten har surfpott kvar. 

Utöver att förtydliga villkoren väljer Telia att ha kvar annonsen i sin ursprunliga form eftersom de anser att erbjudandet är tillräckligt tycligt genom att det i priset som annonseras ingår fri surf. Enligt Irene Krohn skulle information om att det bara gäller så länge surfen räcker riskera att krångla till reklambudskapet ytterligare eftersom det kräver en förförståelse och det tidigare erbjudandet. 

– Vi kunde absolut förtydliga det här därför har vi nu på fredag eftermiddag valt att lyfta upp villkoret att erbjudandet gäller fri surf medan surfpott finns kvar, inte när surfen är slut, högre upp på landningssidan dit man kommer när man klickar vidare. Så att det blir ännu tydligare för våra kunder. Vi anser att det här är villkor som borde varit tydligare för konsumenten.

Varför skriver ni inte explicit att det är fri surf när surfpotten är kvar i själva annonsen?
–Vi bedömer att det är tillträckligt tydligt som det är. Det står en summa och vi skriver att det ingår fri surf och skulle vi lägga till den information som du efterfrågar finns en risk att vi krånglar till det. Det kräver en extra förförståelse att man känner till vad vi har erbjudit innan. Informationen finns ju också under villkor när man klickar vidare., men som vi som kommer att förtydliga redan på landningssidan

Hur kommer det sig att ni inte hänvisat till ytterligare information. Det krävs enligt marknadsföringslagen?
– Det är en digital annons och man får mer information om man klickar vidare. Det är i linje med lagstiftningen. Men vi vill naturligtvis vara så tydliga som det bara går.

Vilken är målgruppen för annonsen?
– Att surfa på sociala medier utan att din surf påverkas är idag relevant för i stort sett alla. Vi spenderar idag stor del av vårt surfande i sociala medier och olika målgrupper använder olika sociala medier; kidsen använder Snapchat medan Facebook kanske är mer intressant för en lite äldre målgrupp.

 



Dela sidan: