Dela sidan:

Siffran på 77 procent är en ökning med 3 procentenheter sedan mätningen 2017. Mätningen visar även hur varumärkena som hamnar högt i mätningen överpresterar gentemot konkurrenterna på aktiemarknaden. 

Listan, som presenterades för en månad sedan, toppas av teknikdrivna bolag som Google och Paypal. Fem av varumärkena på topp-tio har en kärnverksamhet sprungen ur digitaliseringen. Samtidigt faller varumärken som Samsung, Nivea, IKEA and Lego på listan jämfört med förra upplagan. Noterbart är att IKEA tappar hela 14 placeringar till plats 23. Samtidigt tar Johnson & Johnson, Gillette, BMW och Danone plats på topp-10.

– Det är intressant att se att så många konsumenter säger att de föredrar att köpa av varumärken som delar deras värderingar. Den här utvecklingen gör att det kommer att bli en allt viktigare del av ett varumärkes strategi framöver. Här är det dock viktigt för varumärken att tänka till. Värderingarna ska genomsyra hela varumärket ända ner till produkten för att det ska uppfattas genuint och trovärdigt och kräver dessutom en långsiktighet för att det ska bli hållbart. Att kommunicera något som man i sanningens namn inte levererar på kan ge varumärket motsatt effekt och skapa förvirring hos konsumenten, säger Ida Fröjdh, analyschef på Bizkit Havas i en kommentar.


En trend som visar sig i resultatet av studien är att content får en allt viktigare roll när det möta konsumenten. Samtidigt som 90 procent av konsumenterna i studien förväntar sig att varumärken ska leverera content regelbundet, samtidigt som drygt hälften av allt content inte upplevs som meningsfullt.

– Sambandet mellan ett varumärkes prestation, hur meningsfullt det upplevs och det content varumärket producerar visar att varumärken verkligen behöver steppa upp. Alla varumärken har dock olika förutsättningar och därför är det viktigt att förstå vad som spelar roll hos konsumenterna för det specifika varumärket och i den specifika kategorin. Det här arbetar vi aktivt med när vi tillsammans med våra kunder skapar meningsfull kommunikation som gör skillnad för konsumenterna, säger Ida Fröjdh i en kommentar.

Några insikter från Havas studie Meaningful Brands:
• 77 procent av alla varumärken skulle kunna försvinna utan att någon bryr sig.
• De mest meningsfulla varumärkena slår aktiemarknaden med 134 procent.
• 55 procent av konsumenterna anser att varumärken har ett större ansvar än politikerna när det kommer till att skapa en bättre framtid.
• 58 procent av all content som skapas av världens 1800 ledande varumärken är dåligt, irrelevant och misslyckas med att leverera på konsumenternas förväntningar samtidigt som konsumenterna kräver meningsfullt content.
• 63 procent av baby-boomers säger att de förväntar sig mer än en produkt av ett varumärke siffran är betydligt högre bland de yngre generationerna (76 procent av generation X, 84 procent av millennials samt 87 procent av Generation Z)
• 84 procent anser att varumärken behöver bli mer transparenta kring hur de följer upp sina löften och endast 38 procent anser att varumärken kommunicerar ärligt kring sina syften och åttaganden. 
• De mest meningsfulla varumärkena slår aktiemarknaden med 134 procent.

Topp 10 mest meningsfulla varumärken (presenterades i slutet av februari)
1) Google USA
2) Paypal USA
3) Mercedes Benz Tyskland
4) WhatsApp USA
5) YouTube USA
6) Johnson & Johnson USA
7) Gillette USA
8) BMW Tyskland
9) Microsoft USA
10) Danone Frankrike

Branscherna som gör mest meningsfull content
1) Bilar
2) Elektronik
3) Resor och turism
4) Consumer Goods
5) Mat
6) Transport
7) Internet & Media
8) Beverage
9) Retail
10) Telco

Mest meningsfulla branscher/per region

Nord Amerika

Consumer Goods
Food 
Entertainment

West Europe
Retail 
Electronics
Food

Eastern Europe
Foods
Automotive
Transport

East Asia
Consumer Goods
Financial
Electronics

South East Asia
Transport
Internet & Media
Travel & Tourism

Latin America
Travel & Tourism
Entertainment
Food

FAKTA/Om undersökningen
I Meaningful Brands 2019 ingår 1800 varumärken, över 350 000 intervjupersoner på 31 marknader. Studien visar på hur varumärken står sig genom 70 olika attribut inom tre olika områden: funktionella, personliga och kollektiva attribut. Deltagarna betygsätter varumärken inom de tre områdena. Ett Meaningful Brand-index räknas sedan ut som ett sammanvägt mått av hur varumärkena presterar på attributen samt på den Brand Equity som varumärket har.



Dela sidan: