Dela sidan:

Vad händer när misstron för att dela personlig information digitalt ökar till den grad att vi börjar förhindra att den samlas in? Vad får det för effekter på de digitala tjänster som till stor del drivs av personlig information och som vi alla använder idag? Hur påverkas framtida datadrivna innovationer som kan underlätta vår vardag?

Vi närmar oss ett år med den nya dataskyddsförordningen, GDPR. De flesta har märkt av det i form av nya avtal som ska godkännas för kundklubbar eller att de får information om nya användarvillkor. Informationen må har ökat i kvantitet, men inte nödvändigtvis i kvalitet. 45 procent av svenska folket upplever att de inte ha något val att dela med sig av personlig information digitalt och många efterfrågar tydligare kommunikation om hur deras information hanteras.

Under våren har Insight Intelligence i samarbete med Cirio Advokatbyrå, Ports Group och IAB Sverige för femte året i rad genomfört en riksrepresentativ undersökning om svenskarnas syn på digital integritet. Resultatet visar bland annat att andelen som är oroliga för hur deras personliga information hanteras digitalt har fördubblats under de
senaste åren. Allt fler svenskar börjar förstå omfattningen av mängden personlig information som samlas in, men de flesta vet fortfarande inte hur den samlas in och vad den används till.

I samband med att GDPR trädde i kraft förra året blev företag, organisationer och myndigheter tvungna att kommunicera hur de samlar in och använder personlig information. Dessa användarvillkor och informationstexter är dock oftast skrivna på ett tekniskt och juridiskt språk som gör att de flesta inte läser dem. Det lämnar oss i frågan om man verkligen har godkänt ett avtal som man inte tagit del av?

Det är dags att företag går från att fokusera på vad de måste informera om till vad de kan vinna på att kommunicera på ett sätt som gemene man förstår. De flesta företag samlar in och använder personlig information för att kunna utveckla sina tjänster och erbjudanden, men när de inte tydligt kommunicerar det antar många i sin oro att informationen säljs vidare och används på ett integritetskränkande sätt.

Om den digitala misstron ökar skulle det kunna bidra till att fler vidtar åtgärder för att värja sig mot informationsinsamling. Det påverkar inte bara de som hanterar personlig information utan också alla vi som använder deras tjänster varje dag. I förlängningen riskerar det också att hämma utvecklingen av nya datadrivna innovationer i
samhället.

Vi går mot en utveckling där digitalt ansvar eller vad man skulle kunna kalla för "digital hållbarhet" blir en allt viktigare komponent i synen på varumärket. Om privata och offentliga parter tillsammans utvecklar trygga och begripliga former för hantering av data skulle hela samhället tjäna på det. De aktörer som förstår det har mycket att vinna.

Lukas O Berg, Insight Intelligence
Caroline Olstedt Carlström, Cirio Advokatbyrå
Fredrik Larson, Ports Group
Charlotte Thür, IAB Sverige
Jacob Dexe, RISE



Dela sidan: