Dela sidan:

Kortfakta om Johanna:

Namn: Johanna Gavefalk

Aktuell som: Har precis lämnat jobbet som marknads-och kommunikationschef på Svensk Fastighetsförmedling AB. Söker nya utmaningar, så under tiden blir det ”egen låda” som Senior Advisor Strategic Marketing & Communications.

Huvudansvar: Var ansvarig för hela mäklarkedjans marknadsföring och kommunikation.

Ålder: 55

Bakgrund: Civilekonom med erfarenhet av internationell försäljning, produktutveckling, marknadsföring och kommunikation inom allt från ICT (Esselte Office), telecom (Ericsson), till FMCG (Electrolux), startup, forskning och högskola (EIT Digital) och nu senast från fastighetsmäklarbranschen.

Under mina år utomlands var jag alltid engagerad inom välgörenhet och har på Svensk Fastighetsförmedling har jag haft förmånen att ansvara för CSR genom samarbetet med Barncancerfonden.

Familj: Make, fyra barn och tre katter, men en katt och tre barn har flyttat hemifrån.

Bor: I villa i Stocksund, men har tillbringat fler år utomlands; Frankrike, Singapore, Filippinerna och Israel samt rest mycket i jobbet.

Vad gör dig exalterad: När man gemensamt når mål och levererar. Drivs av sunt förnuft, respekt för individen och att göra gott. Och när man klarat en utmaning, till exempel när jag sprang Stockholm maraton eller när jag får uppleva något spännande som att hoppa fallskärm.

Vad är livskvalité för dig: Att ta tillvara på de fina ögonblicken och uppskatta när man själv, familjen och vänner mår och har det bra. Men också att ta tillfället i akt – våga!

Drömyrke: Jobbet har varit otroligt roligt, intensivt, med hög leveransnivå-och kvalitet. Förutsättningarna på marknadsavdelningen har aldrig varit bättre än nu. Framöver vill jag gärna fokusera mer på verksamhetsutveckling där fokus på employer brand är viktigt på riktigt – en hållbar arbetsplats. Jag vill gärna använda min internationella erfarenhet från olika branscher.

Bästa rådet jag fått i min chefsroll: Hmm, fått många bra råd, de bästa får man oftast från sin personal och sin familj. Själv tycker jag att det är viktigt att leva som man lär – Good leaders walk the talk. Tala inte om hur organisationen ska leva kärnvärden, om du inte gör det själv.

Aktuell nätverksgrupp: Resumé nätverk för Marknadschefer grupp 2.

 

Vilka frågor brinner du personligen för i din arbetsroll?

- Brinner för digitalisering, till en viss gräns och med förnuft. Man brukar säga att allt som kan digitaliseras kommer digitaliseras. Därmed skapas möjlighet att göra det fysiska mötet mer värdefullt, både för medarbetaren och för kunden.

 

Hur får du dina medarbetare att känna motivation i arbetet?

- Tydliga mål, delaktighet, visa respekt och förtroende. Lär av misstag och fira segrar gemensamt.

 

Vilka har varit de största utmaningarna i din bransch under det gångna året 2018?

- Tuffa regler som bolånetak, ytterligare amorteringskrav, nyproduktionsutbudet, och flyttskatt som minskar rörligheten på bostadsmarknaden drabbar självklart branschen men framför allt drabbar det människor som vill förändra sin boendesituation.  

 

Vilka tror du kommer bli de största utmaningarna under 2019?

- När det gäller just bostadsbranschen så tror jag att förväntningar när det gäller ekonomin kommer påverka. En bostadsaffär är oftast den viktigaste affären man gör i livet.

- Generellt när det gäller marknadsföring så känns det som att man blir alltmer otålig. Så att hitta balans mellan kortsiktiga och långsiktiga initiativ är en utmaning. Att navigera i det komplexa marknadslandskapet och tränga igenom med sitt budskap och att vara bra i alla steg på kundresan likaså.



 

Vad fick dig att gå med i Resumé nätverk för Marknadschefer?

- En värdefull möjlighet att lära, bolla idéer, problem och möjligheter med andra i liknande position.

 

Vad har/hade du för förväntningar på medlemskapet?

- Att bli inspirerad, dela erfarenhet och få ny kunskap.

 

Har nätverket levt upp till dessa?

- Ja verkligen, det har varit en öppen dialog, prestigelöst och generöst. En riktigt bra sammansatt grupp där var och en bidragit.

 

Har du något specifikt som du tar med dig från medlemskapet?

- Känslan av förståelse och igenkänning. Att vi upplever samma utmaningar och problem inom våra organisationer.

 

Vad gör du på din fritid för ladda batterierna för en ny arbetsvecka?

- Tränar, umgås med familj och vänner. Engagerar mig i föreningsliv och skola. Är allätare när det gäller sport och kultur så det finns mycket som inspirerar.



Dela sidan: