Dela sidan:

Förra året införde flera städer i Norge, däribland Oslo, ett förbud mot retuscherade reklambilder på kommunens reklamplatser med syftet att motverka kroppshets och skeva skönhetsideal.

Nu fortsätter kampen. I förra veckan lades ett förslag om förbud mot skönhetsingrepp från Miljøpartiet De Grønne. Nu höjes även flera röster från politiker i partiet Høyre som håller med. De har svängt i frågan då de var emot förra året när Arbeiderpartiet och Sosialistisk Venstreparti lade fram liknande förslag som Miljøpartiet De Grønne nu gjort. Debatten om förbud mot annonserna har återigen blossat upp i Norge efter att Norges största bloggare Sophie Elise Isachsen lagt upp inlägg i sina sociala medier om kosmetiska ingrepp. Det skriver Kampanje.

Netflix gör sig av med hela sitt globala marknadsteam
Tidigare den här månaden bestämde sig Netflix för att lösa upp hela sitt globala marknadsteam, enligt flera källor till Adweek. Teamet har varit placerat under content- och sociala medieavdelningen och samarbetat med dem liksom med tredjepartsbyråer för att skapa traditionell varumärkesbyggande marknadsföring.

Enligt Adweeks källor var det globala marknadsteamet relativt litet och bildades 2017 för att Netflix ville öka effekten av sin annonsering. Beslutet om att upplösa gruppen ska ha kommit efter att marknadschefen Kelly Bennett meddelade att han ska lämna sin tjänst efter sju år på bolaget. Det skriver Adweek.

SD väder om Teliaaffären
Nu ändrar sig SD och vill att staten ska sälja delar av Telia, som den äger till 37 procent. Det innebär att SD tillsammans med Alliansen nu kan köra över regeringen, som vill behålla bolaget. Anledningen till att SD har svängt i frågan är Telias köp av Bonnier Broadcasting där TV4 ingår. De vill dock inte sälja allt – infrastrukturen som bedöms ha säkerhetspolitiskt värde ska finnas kvar.

– Eftersom staten redan har public service skulle staten bli en alldeles för dominant medieaktör. Det är en situation vi inte ska försätta oss i, säger Mattias Bäckström (SD), gruppledare i näringsutskottet, till Dagens Industri.

Riksdagen ska rösta om ägandet den 3 april.

Infekterade GDPR-striden mellan Schibsted och Google över
Google och Schibsted har legat i en ett år lång fejd som när den bröt ut innebar att Schibsted stoppade möjligheten att köpa annonser på sina sajter via Google. Nu är fejden över och Schibsted har backat, skriver Breakit. I en intervju med Anders Nylander, försäljningsdirektör för Schibsted Sverige, förklarar han nu något kryptiskt varför bolaget gav sig.

– Schibsted har fått viktiga klargöranden från Google som gör att vi nu kan erbjuda våra annonsörer att köpa Schibsted genom Googles programmatiska plattform, säger han till Breakit.

De viktiga klargörandena ska "handla om hanteringen av data", enligt Breakit. Från och med månadsskiftet kommer delar av Schibsteds erbjudande återigen gå att köpa via Googles plattformar.

Facebook förenklar gruppchatt
Nu uppdateras meddelandetjänsten Messenger, som ägs av Facebook. Syftet är att förenkla för gruppchatter genom att det nu blir lite enklare att ta reda på vem som svarat på vad. Det kommer nu gå att citera ett inlägg i ett svar, likt det vi är vana att se på exempelvis forumet Flashback. Redan i dag finns en liknande funktion för meddelandetjänsten Whatsapp. Det skriver The Verge.



Dela sidan: