Dela sidan:

Vi svenskar slänger åtta kilo kläder i soporna per person och år. Samtidigt köper gemene person årligen 13 kilo nya plagg. Det här vill klädkedjorna ändra på. Lindex, Kappahl och H&M är några av de som säger sig lösa problemet genom att låta konsumenterna återvinna kläder – för att samtidigt få rabattkoder att köpa nya för.

Men hur lirar det att rädda miljön samtidigt som man köper nya kläder? Denna vecka gräver Resumé Insikt djupare i hur klädkedjornas återvinning uppmanar till köp.

– Om du måste hetsa folk att konsumera är det illa. De här modeföretagen har jätteproblem då man inte konsumerar i butik längre, säger Håkan Olofsson, varumärkesexpert på Cabomba.

Vi diskuterar även Max Burgare och deras ställningstagande att vara klimatpositiva.

– Ytterst få företag kan vara klimatpositiva. För det är konsumtion som är problemet med hållbarhet. Om det är miljöpositivt, vilket jag tvivlar på att det är att gå till Max, så är det bästa för miljön att låta bli. Och en enkel googling bort för konsumenterna visar att Max fortfarande serverar nötkött, jävla sopor, säger Håkan Olofsson.

Resumé Insikts podcast produceras av Bauer Media.

Lyssna på avsnittet för att höra vilka lösningar varumärken kan anamma istället.

Lyssna på Acast.
Lyssna på Radio Play.

Teckna en prenumeration här för att fördjupa dig i Resumé Insikts texter.

Är du redan prenumerant? Logga in här!



Dela sidan: