Dela sidan:

I varje svenskt hems kylskåp finns slattar med grädde, halva paprikor och och ett gäng potatisar som snart börjar gro. 

Varje år slänger svenskarna så mycket som 300 000 ton mat, en siffra som Willys den senaste tiden kampanjat för att minska. För några veckor sedan meddelade dagligvarukedjan att man till och med 2025 ska halvera sitt eget matsvinn, och uppmanade sina kunder att försöka göra detsamma. I den inledande delen av kampanjen "Svinnsmart" tog Willys med hjälp av Sifo reda på vilka produkter vi slänger mest av och därefter satt ihop recept som de kan användas till.

Nästa steg från varumärket görs på Instagram. Genom tjänsten Restakuten ska användare kunna ladda upp bilder på sina rester och få förslag på vilka rätter de skulle kunna laga. Kampanjen är framtagen av Nord DDB.

– Vi har länge arbetat med att minska vårt matsvinn och nu vill vi inspirera och hjälpa hushållen att slänga mindre mat. Genom Restakuten vill vi visa hur enkelt det är att ta tillvara på mat som annars skulle hamnat i soporna, säger Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.

Inledningsvis kommer tjänsten att vara bemannad mellan 12 och 18 i tio dagar, blir gensvaret så stort som de hoppas kan det komma att bli en återkommande aktivitet.

Parallellt har Willys även samarbetat med en rad influencers, bland annat matprofilerna Zeina Mourtada och Amir Kheirmand som de närmaste veckorna kommer utmana varandra när det kommer till att laga mat med hjälp av rester.



Dela sidan: