Dela sidan:

DDB grundades 1949 på Manhattan, New York. Under 1950 och 60-talets kreativa revolution tog byrån stora språng med uppmärksammade jobb som "Think Small" för Volkswagen som sedan kom att koras till 1900-talets främsta reklamkampanj av av AdAge samt kampanjfilmen för Lyndon B. Johnson 1964. 

I den nya identiteten staplas två versala d i gult respektive svart på varandra vertikalt, vilket formar ett b. På så sätt ryms hela företagsnamnet (Doyle Dane Bernbach) i logotypen. Den sistnämnda har som creative director gjort stort avtryck i att DDB blev en motor i den kreativa revolutionen, genom att låta art directors och copywriters sitta ihop. 

Det nya utseendet presenterades när ett hundratal chefer inom DDB-nätverket samlades i Miami i förra veckan. Arbetet är gjort av designteamet vid DDB:s nord-amerikanska enhet. 

I slutet av 1990-talet gjorde DDB intåg på den svenska marknaden på allvar genom förvärvet av Paradiset. I dag är Nord DDB en av Reklamsveriges ledande och mest prisade byråer. Som en del av den globala kreativa gruppen har Andreas Dahlqvist (vd och CCO) varit med och drivit igenom den nya visuella identiteten. 

– Vi tycker att det är fint att den nya visuella identiteten är baserad på original logotypen och vi gillar att den lutar sig mot DDBs ursprung och DNA. DDB med Bill Bernbach i spetsen startade och drev igenom den kreativa revolutionen som tydligt stod för mänsklighet och kreativitet, lika aktuellt idag som för 70 år sedan, säger Nord DDB:s vice vd Maja Siösteen till Resumé. 

Vad innebär det för er vardag?
– Vi tillhör DDB familjen men fungerar som ett mikronätverk i nätverket med en egen profil och identitet.



Dela sidan: