Dela sidan:

I dag är företags hållbarhetsarbete och vision nästintill obligatoriska att försöka bygga kommunikation kring. Många företag hänger upp all sin marknadsföring på det, vilket kommer med en del utmaningar, medan andra väljer att snarare göra punktinsatser gällande utvalda områden.

Nu lanserar Erik Modig, marknadsföringsforskare på Handelshögskolan i Stockholm och författare till bland annat "Bang for the buck", tillsammans med Sveriges Annonsörer och Tell us studien "Hur kommunicera hållbarhet?". Tell ur är ett nätverk där kommunikations- marknads, och hållbarhetschefer träffas för att dela med sig av och diskutera gränslandet mellan kommunikation och hållbarhet.

Studien handlar precis som det låter om hur både företag och organisationer kan förbättra sin hållbarhetskommunikation. I ett pressmeddelande säger Erik Modig att han från den akademiska sidan kan se hur många kommersiella aktörer har stor utvecklingspotential.

–Många bolag skapar kommunikation som varken intresserar kunder eller har någon positiv påverkan på deras arbete med hållbarhet eller deras varumärke. Samtidigt finns det begränsat med forskning som kan vägleda bolag och organisationer i hur de faktiskt ska kommunicera. Risken är att de goda hållbara investeringarna blir lidande när kommunikationen inte uppnår önskat resultat, berättar Erik Modig i ett pressmeddelande.

Inom ramen för studien kommer Modig tillsammans med de andra aktörerna försöka sätta ett ramverk för hur företag och organisationer bör kommunicera kring hållbarhet. Målet är att företagen med hjälp av studien ska kunna effektivisera kommunikationen för att istället kunna lägga mer pengar på att ställa om sin verksamhet.

– Konsumenter idag kräver mer. Det räcker inte bara att ha en bra produkt eller tjänst för att vinna racet om konsumenterna mot ens konkurrenter. Det krävs att man har och gör något mer, och kommunicerar om det på ett bra sätt. Hållbarhet har gått från att tidigare vara en separat del från varumärket till att nu bli en del av varumärket och ett konkurrensmedel. Kunder är villiga att betala för hållbarhet, då gäller det att annonsörer svarar upp mot detta, både i sitt hållbarhetsarbete och i sin kommunikation, säger Tobias Eltell, tf vd på Sveriges Annonsörer.

I nuläget söker Erik Modig en rad bolag som kan finansiera forskningsprojektet. De företag som väljer att sponsra kommer även få ta del av studiens resultat löpande.

– Vi upplever att många företag, trots att de tar sitt ansvar för ett framtida, hållbart samhälle, grönmörkar av rädsla för kritik. Om de istället skulle ta mod till sig och berätta om sitt hållbarhetsarbete stärker det varumärket, inspirerar andra företag och driver hållbarhetsarbetet framåt. Genom studien kommer vi högst sannolikt att stöta på några ljusskygga företag, som vi kan ge tillräcklig trygghet, för att ta klivet över tröskeln och börja kommunicera sina hållbara initiativ, säger Tell us grundare Klas Björkhagen och fortsätter:

– När vi genom resultatet av studien säkerställt att varumärkes- och kommunikationsstrategin stödjer hållbarhetsarbetet, har vi en enkel tumregel för framtagande av ett kommunikationskoncept. Den minsta gemensamma nämnaren är att alltid sträva efter att beskriva hållbarhetsarbetet så enkelt och lättbegripligt som möjligt och bannlysa fackuttryck och tekniska detaljer.



Dela sidan: