Dela sidan:

Urbana butikssatsningar, digitala plattformar och slimmade organisationer är tre vägar som Ikea mött omvärldsförändringarna de senaste åren. I höstas annonserade Ikea International en omfattande global omorganisation som innebär att 7500 tjänster försvinner globalt, 650 i Sverige.



Strategin är att spara kostnader för att frigöra kapital till investeringar i nya varuhus, citybutiker, digitalisering och logistik. 

Sparpaketet är under förhandling och än har inga medarbetare på Ikea:s marknads och kommunikationsenheter tvingats lämna enligt Ikea:s presskontakt Felix Östman.

I april 2018 lämnade Patrik Nygren-Bonnier jobbet som marknadschef på Ikea Sverige för att i stället få motsvarande tjänst på Åhléns (Nygren-Bonnier lämnade varuhuskedjan tidigare i år reds. anm.) Sedan dess har Ikea letat efter en efterträdare. Nu väljer bolaget att pausa rekryteringen i väntan på att den nya organisationen ska vara på plats.

– Vi avvaktar sökandet efter en permanent lösning. Men vi vet inte i dagsläget när omorganisationen är klar. Eftersom det här är en global process vet vi inte exakt hur den nya organisationen kommer se ut säger Felix Östman till Resumé.



I dagsläget är kommunikationschefen Tina Kardum Funnemark tillförordnad marknadschef för Ikea i Sverige.



Dela sidan: