Dela sidan:

Youtubeparet Jocke och Jonna Lundell är två av Sveriges största influencers och har två år i rad toppat Medieakademins "Maktbarometer" som rankar de profiler som har mest räckvidd och engagemang på sociala medier i Sverige.

Nu får paret kritik för ett av sina senaste reklamsamarbeten, med spelappen Coin Master. Det skriver Breakit.

Coin Master är ett av de mest populära mobilspelen i Sverige just nu – enligt Breakit är det bara dejting-appen Tinder som genererar mer intäkter i App Store.

I Coin Master tar ett nätkasino-moment väldigt stor plats i spelet. Surfa Lugnt bedömer till Breakit att Coin Master är ett "kasinospel som låtsas vara ett vanligt spel". 

Kritiken mot Jocke och Jonna bygger på att duons nära 900 000 följare på Youtube till stor del består av barn, och att det då blir problematiskt att de gör reklam för ett spel som riskerar att leda till en tillvänjning av kasinospelande. 

En av de som är kritiska är reklamveteranen Gustav Martner, som driver den ideella organisationen Digital Reliance som jobbar mot att skydda barn mot smygreklam på internet. 

– Det är klart att det finns en tillvänjning till kasinospel, om man blir van vid det och tycker att det är kul. Det är rimligt att tro att detta är någon form av 'inkörsport', säger Gustav Martner till Breakit.

Han menar dessutom att annonsmärkningen är svag, och att det kan vara svårt för barn att förstå att det rör sig om reklam.

Sedan omregleringen av spelmarknaden trädde i kraft vid årsskiftet har mängden spelreklam ökat, vilket bland annat har lett till en livlig debatt om spelreklam och spelberoende. 



Dela sidan: