Dela sidan:

Design skapar värde. Det gäller bara att hitta ett sätt att visa det. Nu drar Resumé igång Designindex som ska mäta effekten av förpackning- och identitetsdesign. 

Fyra gånger per år ska designers och byråer bjudas in att testa sina arbeten mot paneler som ger omdöme om likeability, betalningsvilja och köpintention före och efter den nya designen. Panelen utgörs av 1000 personer av ett riksgenomsnitt och undersökningen – som görs av marknadsanalysföretaget Bilendi – är statistiskt säkerhetsställd. 

Resultatet kommer att presenteras i Resumés olika kanaler och vinnarna, den design som ökat mest, kommer att lyftas fram. 

Designindexet är framtaget med hjälp av varumärkes- och designgruppen i Komm. Ulf Berlin, vd på byrån Silver, har varit drivande. 

– Det här kan på ett enkelt sätt visa värdet som design skapar, säger han.

Hans förhoppning med designindexet är att fler än byråer och designköpare ska förstå designens betydelse. Det finns också en förhoppning om att diskussionen ska bli något mer än "snygg eller inte snygg design". Med Designindex jämförs och bedöms design från olika byråer och företag.

– På så sätt kan vi identifiera vad som ger effekt och över tid bygga en kunskapsbank om vad som gör skillnad, säger Ulf Berlin.

Resumé har det senaste året växlat upp bevakningen av design både i magasinet och i Resumé Insikt. Nästa nummer av Resumé, som utkommer i veckan, har design som huvudtema.

– Det är tydligt att design blir allt viktigare för företag och organisationer. Med Designindex får vi möjlighet att berätta vilken effekt man kan uppnå med design och vad det är som faktiskt gör skillnad, säger Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Resumé.

Resultatet från första Designindexet presenteras i samband med Resumés event "Branding och design i en digital värld" den 3 april i Stockholm. Läs mer om eventet här.



Dela sidan: