Dela sidan:

Om två månader examineras nya kommunikatörer och kreatörer från skolor landet över. Många av dessa talanger kommer branschen dock förlora inom några år. Den gemensamma nämnaren; de är kvinnor.

För att lyfta frågan om kvinnlig kompetensflykt inom kommunikationsbranschen, arrangerar Daga Simonsson, som pluggar till copywriter på Berghs, ett seminarium kring hur det är att arbeta som kvinna i en mansdominerad bransch.

– Anledningen till att jag gör detta är att jag själv snart ska ut i reklambranschen, vilket har väckt en hel del funderingar och tankar kring vad det är för bransch jag kommer att möta. Jag vet att jag inte är ensam med de tankarna, vi pratar ofta i klassen om det faktum att vi kommer vara verksamma i en mansdominerad bransch, säger Daga Simonsson till Resumé.

– Vi är många som efterfrågar kunskap och verktyg om hur vi kan förändra situationen. Syftet med seminariet är att samla kommunikatörer och blivande kommunikatörer för att synliggöra det här problemet, men framförallt att ge studenter inom branschen chans att träffa förebilder och få kunskap om hur vi kan arbeta för en ökad jämställdhet, fortsätter hon. 

Föreläsningen "Vart är vi påväg – ett samtal om jämställdhet i kommunikationsbranschen" äger rum klockan 16:30 på Berghs.

Seminariet kommer gästas av flera i reklambranschen namnkunniga profiler: Silla Levin (Forsman & Bodenfors), Parasto Backman (Studio Parasto Backman), Christina Knight (The Amazing Society), Nicole Kavander (Creuna), Lina Franzon (TBWA) och Charlotta Rydholm (Tobegin).

– Det känns fantastiskt att ha så stora namn på plats. Det visar på att många efterfrågar en mer jämställd bransch och inte kommer att ge upp förrän det är uppnått. Responsen var fantastisk när jag frågade dem om de ville vara med, säger Daga Simonsson.

Vad har du och dina klasskamrater för tankar om vad som krävs för att uppnå en större jämställdhet i reklambranschen?
Det jag och mina klasskamrater pratar mycket om är bristen på kvinnliga kreatörer och kommunikatörer som varit verksamma länge i branschen. Som vi kan se upp till och på så vis se en långvarig karriär för egen del i branschen. När det inte finns så många äldre kvinnliga kreatörer blir det svårt att själv identifiera sig som en sådan i framtiden.

Vad hoppas du att det här initiativet ska bidra med?
– Jag hoppas att besökarna känner sig styrkta i att fortsätta arbeta inom den kreativa sektorn efter sin skolgång. Det här initiativet är för alla oss kvinnliga kommunikatörer som snart examineras, och jag skulle hata om vi skulle sluta att arbeta som kreatörer på grund av den rådande mansnormen, för jag vet hur mycket branschen har att vinna på att vi stannar kvar. Framför allt hoppas jag att besökarna känner sig berikade efter att ha tagit del av förebilders erfarenheter och att de blir inspirerade av de olika initiativen som kommer lyftas under seminariet, som Ad women och All of us.



Dela sidan: