Dela sidan:

Under ett stjärnspäckat event under måndagskvällen svensk tid presenterade Apple officiellt sin nya streamingtjänst, Apple TV+. Det skriver bland annat Techcrunch. Enligt Apples vd Tim Cook kommer Apple TV+ vara en annonsfri prenumerationstjänst, där allt innehåll kommer vara tillgängligt både online och offline. Tjänsten kommer lanseras under hösten 2019, men Apple har ännu inte presenterad vad det kommer kosta att prenumerera. Se lanseringsfilmen för Apple TV+ här

– Vi känner att vi kan bidra med någonting viktigt till vår kultur och vårt samhälle genom fantastisk storytelling, sade Tim Cook under eventet. 

Samtidigt passade Apple på att presentera en rad nya format som kommer lanseras inom Apple TV+. Bland formaten finns Steven Spielbergs "Amazing stories", som kommer väcka liv i ett 93 år gammalt sience fiction-magasin som inspirerade stjärnregissören som barn, och "The morning show" med skådespelarna Jennifer Aniston och Reese Witherspoon i spetsen. 

Apple beskriver Apple TV+ som något annat än "bara ännu en streamingtjänst". Huruvida publiken håller med återstår att se. Apples aktie föll med 1,5 procent under eventet.

Metro blir veckotidning
Metros ekonomiska kris har bland annat resulterat i att tidningen inte kommer ut som papperstidning på tisdagen. Det skriver Expressen. Metro trycks normalt hos Bold Printing som är en del av Bonnier News och orsaken till att Metro inte trycktes och distribuerades i går kväll var, erfar Expressen, att gratistidningen inte i förväg hade betalat för sig.

Metros ägare Christen Ager-Hanssen, som via investmentbolaget Custos köpte Metro 2017, berättar om de nya planerna för tidningen: 

– Tidningen ska göras om till en endagarstidning och komma ut på fredagar, det blir en weekendtidning, säger till Expressen. 

Uber köper konkurrenten för miljarbelopp
Taxijätten Uber bekräftar sitt förvärv av Dubai-baserade konkurrenten Careem för 3,1 miljarder dollar, motsvarande 28,7 miljarder kronor. Det skriver Di Digital. I och med förvärvet expanderar Uber rejält i Mellanösternregionen där Careem är starka. Taxibolaget har enligt Di Digital mer än en miljon förare i över 90 städer. 

Klarna får kritik för vilseledande marknadsföring
Klarnas betalmetod "konto" innebär inte en direktbetalning utan öppnar en ny kredit hos bolaget där skulden måste betalas inom 14 dagar, och där ränta därefter tillkommer. Det har fått Konsumentverket att reagera, som menar att konsumenter riskerar att förknippa begreppet "konto" med "bankkonto" och därför ge en felaktig bild av betalsättet. Det skriver Affärsvärlden. Myndigheten ger nu Klarna fram till den 3 april att återkomma med sin synpunkt. 

1,5 miljoner britter riskerar att förlora jobbet på grund av automatisering
Enligt nya siffror från den brittiska varianten av Statistiska centralbyrån befinner sig 1,5 miljoner britter i en hög riskzon för att bli av med sina jobb på grund av utvecklingen inom automatisering. Det skriver The Guardian.

Självutcheckning i livsmedelsbutiker har redan visat smakprov på vad som komma skall. Myndigheten uppger att 25,3 procent av alla arbetstillfällen inom dagligvaruhandeln försvann mellan åren 2011-2017. Kvinnor löper större risk än män att bli av med sitt jobb.

"Vår analys visar att en högre andel roller som för närvarande fylls av kvinnor står i riskzonen för att automatiseras; 2017 stod kvinnor för 70,2 procent av högrisk-jobben", skriver myndigheten enligt The Guardian. 

Konsumenter tycker att banners är irrelevanta
Enligt Adobes 2019 summit ad report anser 74 procent av alla marknadsförare att deras banner-annonser är relevanta för den utvalda målgruppen, vilket motsvarar 16 procent fler än förra året. Samtidigt uppger endast 14 procent av de tillfrågade konsumenterna att banner-annonser är relevanta, och endast 35 procent uppger att de med avsikt klickat på en banner-annons under 2018. Det skriver The Drum.

En utveckling som har potential att öka relevansen på annonser är som känt användandet av data. Det bekräftas också av rapporten – på det stora hela uppger nämligen 46 procent av konsumenterna att de annonser de ser idag är mer relevanta än de annonser de såg för två år sedan.



Dela sidan: