Dela sidan:

Förra veckan presenterade Komm de 102 bidrag som har chans att ta hem Sveriges mest prestigefyllda reklamtävling Guldägget, som äger rum den 25 april. 

Flest nomineringar har Åkestam Holst, hela 22 stycken. En knapp tredjedel av nomineringarna är för kampanjen "Adam Berit" – sju stycken – en kampanj man tog fram i samarbete med ANR BBDO för Rättviseförmedlingen och Fredrika Bremer förbundet. Enligt Åkestam betyder det att Adam Berit är det bidrag som fått flest nomineringar i Guldäggets histora.

– Vi är inte helt säkra, men det låter troligt att det är så. Adam Berit diskuterades i flera kategorier. Ett bidrag som ligger i tiden och lätt att reflektera över, skriver Björn Kusoffsky, som är året juryordförande i Guldägget, i ett mail till Resumé.

Några av årets nominerade kampanjer lanserades redan under 2017. Det gäller bland annat "Boxes" för Uber som Forsman & Bodenfors ligger bakom.

– Det stämmer att kampanjen lanserades 2017, men så länge det aktuella bidraget publicerats i betalda medier eller motsvarande under 2018 så får det tävla. Detta är inget nytt för i år utan har varit så tidigare, vilket ofta syns exempelvis i kategorin "Identitetsdesign", förklarar Björn Kusoffsky.

Vilka trendspaningar gör du bland årets nomineringar?
– Det smarta och enkla står ut som vanligt. Det är kul att se kreativ användning av fakta från Neurologisk forskning, realtidsdata, GPS och kryphålet i Google street view. Jag noterar ett större intresse för just design som kommunikation. De flesta av de mest framstående varumärkena i Sverige och världen idag är designdrivna och vårdar sin identitet. 



Dela sidan: